Stort set alle i rejsebranchen forsøger i øjeblikket at markedsføre sig på, at de gør noget for klimaet, det lokale miljø og for at mindste forureningen på denne klode.
Flyselskaber og charter-arrangører klima-kompenserer billetterne. Krydstogtskibe går fra osende fuel-olie til flydende naturgas på sine skibe. Hoteller forbyder éngangs-bestik, rørepinde og shampoo eller sæbe i små plastik flasker på værelserne.
Man kan altid diskutere, hvor effektive de forskellige tiltag er. De er gjort i en god mening eller snarere, fordi rejsebranchen er bange for at miste kunder ved ikke at gøre noget ved klimaet.
Problemet er blot, at der ikke findes nogen generelle regler eller retnings-linier i rejse-industrien. En slags standard, som rejsefirmaerne kan måle sig efter – og som forbrugerne kan sammenligne tilbuddene på.
Nu forsøger en gruppe af store rejse-arrangører at etablere denne standard i fællesskab. Gruppen hedder Travalyst og tæller bl.a. kendte brands som Booking.com, Skyscanner, Visa, Trip.com og Tripadvisor.
Travalyst er stiftet på initiativ af prins Harry af England. Han mener, at der er stærkt brug for en metode, der skal gøre det nemmere at tage beslutninger om ferie og rejser med omtanke for klima, miljø, dyre-velfærd og de lokale samfund.
På en række møder og workshops i februar og marts samler Travalyst en uafhængig gruppe af rådgivere fra rejsebranchen samt specialister inden for bæredygtighed. De skal sikre, at kommende initiativer er relevante og kan gennemføres i praksis.
I første omgang går Travalyst efter at vedtage globale retningslinier for bæredygtige overnatninger, luftfart og oplevelser på ferien. De skal så åbne portene for mere omfattende regelsæt, der dækker stort set hele rejse-industrien.
Et af resultaterne kunne være at indføre et universelt bedømmelses-system, som alle, der bestiller rejser og ferier, kan genkende på tværs af alle platforme.
Målet er bl.a. at fremhæve de rejse-udbydere, der allerede har gode procedurer i bæredygtighed, Desuden skal det være nemt for forbrugere at danne sig et overblik og vælge de rejser, der passer til deres forventninger om klima-rigtighed, hensyntagen til dyreliv og lokale befolkningsgrupper.
Samtidig skal Travalysts retningslinier kunne fungere som opmuntring til yderligere grønne tiltag i hele rejsebranchen.
Medlemmerne af Travalyst har fordelt det indledende arbejde imellem sig.
Billet-portalen Skyscanner skal f.eks. udarbejde forslag til bæredygtig luftfart. Det skal ske gennem en letforståelig standard for, hvor stor CO2 udledningen er for de enkelte flyrejser og flyselskaber.
Rejse-portalen Tripadvisor har tilsvarende ansvaret for at skabe kriterierne for bæredygtighed i oplevelses-delen af en rejse. Den omfatter alt fra store forlystelses-partker til små individuelle tur-arrangører.
Endelig skal Booking.com stå i spidsen for retningslinier for hoteller, hostels, private udlejninger osv. Kort sagt alt, hvad der har med overnatninger på rejsen at gøre:
I praksis kan det f.eks. være kontrol af vand- og varmeforbrug, mindske spild af ressourcer, spare på el, sortering af affald og hensyntagen til den natur eller det bymiljø, hvor de rejsende vil bo.
”Vi ved fra vores research, at 82 procent af vores overnatnings-partnere gerne vil samarbejde om bæredygtighed. Samtidig siger 87 procent af de rejsende, at det er vigtigt at tage klima og miljø med i overvejelserne, når der vælges bolig på rejsen,” forklarer Gillian Tans. Hun er topchef hos Booking.com.
Hun tilføjer, at størstedelen af forbrugerne ikke aner, hvordan de skal gribe tingene an, når de vil finde og sammenligne de mange forskellige elementer af en rejse på deres bæredygtighed:
”70 procent af de rejsende siger, at de er tilbøjelige til at booke et miljøvenligt ophold næste gang. Men 72 procent aner ikke, at der findes miljø-certifikater. Derfor er der brug for en ny og letforståelig standard, som alle i rejsebranchen kan bruge,” siger Gillian Tans fra Booking.com.
Skotland bliver den første region, hvor de kommende Travalyst pilot-projekter bliver prøvekørt i praksis.
I samarbejde med turist-organisationen VisitScotland er alle skotske interessenter inden for rejser og turisme inviteret til at mødes med Travalyst og diskutere muligheder og udfordringer i bæredygtige rejser. Det sker i en række workshops her til foråret….
(Indledningsfoto til artiklen: Travalyst)
Skriv et svar