Selv om kondens-striberne efter højtflyvende jetmotorer i virkeligheden kun er iskrystaller, er de bestemt ikke harmløse.
De opstår, når fugt i den kolde luft fortættes og omkranser de sorte kulstof partikler, der kommer ud varme fra jetmotorernes udstødning.
Resultatet er is-partikler, der ser hvide ud nede fra jorden og mest af alt ligner en hale af snefnug efter flyet.
Normalt går disse haler i opløsning efter få minutter, men møder de andre kondens-striber i tæt-trafikerede luft-områder, kan de ende med at danne hele bælter, der dækker for sollyset.
De kaldes så for ”kondens cirrus” skyer, og de er ikke særligt rare. Tilmed kan de holde i 18 timer eller længere.
I den tid forhindrer de varme fra jorden i at forlade vores planets atmosfære. Da solstrålers fortsat kan komme ned på jorden, skabes der en ubalance i varmefordelingen, så vores planet varmes op.
I sidste ende mener mange forskere, at kondens-striberne kan have en endnu mere skadelig effekt på klimaet end al CO₂ udledning fra luftfarten over hele kloden.
Det er der nok ikke så mange mennesker, som er klar over. Iskrystallerne forsvinder helt i diskussionen om CO₂ forurening.
Nu viser nye videnskabelige undersøgelser imidlertid, at kondens-striberne er meget nemmere at komme af med end kulpartikler fra motorernes udstødning.
Ifølge en ny rapport fra Imperial College i London kan man slippe for størstedelen af kondens-striberne ved at lade flyene rejse 2.000 fod lavere eller højere end i dag. Det svarer til ca. 600 meter.
De britiske forskere udviklede en computer-model baseret på store mængder data, som de havde adgang til fra luftrummet over Japan.
Computerne afslørede således, at to procent af flyvningerne var skyld i 80 procent af de kondens-striber, der blev dannet over Japan.
Det skyldtes, at nogle fly bevægede sig gennem særligt fugtige luftlag, hvor kondens-striberne blev skabt på no-time.
Bad man i stedet passager-maskinerne flyve over eller under de fugtige områder, faldt mængden af kondens-striber med næsten 60 procent.
Men desværre ingen roser uden torne: Når flyene skiftede flyvehøjde, kostede det 10 procent mere i brændstof-forbrug og dermed en øget udledning af CO₂.
Alt i alt mener forskerne dog, at en begrænsning af kondens-striber har en langt større positiv effekt end den beskedne øgning af drivhus-gasser.
Spørgsmålet er så, om de britiske forskere har fundet nøglen til at reducere luftfartens indvirken på jordens klima. Hvis de har, kan løsningen sættes i gang med det samme. Den kræver ikke en langvarig udvikling af nye jetmotorer, mere grøn biobenzin osv.
Rapporten fra Imperial College i London blev forleden offentliggjort i det videnskabelige fagmedie ”Environmental Science & Technology”….
(Indledningsfoto til artiklen: Free-Photos / Pixabay)
Skriv et svar