200 millioner svenske kroner. Det er beløbet, som Covid-19 alias Corona virussen vil koste det skandinaviske flyselskab SAS.
Beløbet kan blive mindre, men mere sandsynligt større. Alt afhænger af, hvordan virus-udviklingen vil forløbe i de kommende uger.
Som de fleste andre flyselskaber har SAS aflyst alle sine direkte afgange til Kina i hele februar og marts. Samtidig holder topledelsen i SAS et vågent øje med udviklingen, som kan forandre sig dag for dag.
Således har Covid-19 nu spredt sig til flere europæiske lande. Det nordlige Italien er i kaos med isolation af flere byer og begyndende stop af flytrafikken.
Disse forværringer er ikke medtaget i SAS’ nuværende prognoser. Ingen tør derfor sige noget om, hvad der vil ske, hvis virussen skulle sprede sig til Skandinavien eller USA.
SAS’ status for Covid-19 blev givet her til morgen, hvor flyselskabets topchef Rickard Gustafson aflagde regnskab for det seneste kvartal.
SAS fragter omkring 250.000 passagerer om året mellem Skandinavien og Kina. Ruterne er vigtige, fordi prisen pr. billet er meget højere end på en flyvetur mellem de nordiske hovedstæder eller til en storby i Europa.
Nogle analytikere mener således, at Kina-ruterne alene står for mellem 10 og 15 procent af SAS’ indtjening.
Derfor var udmeldingerne på SAS’ regnskabsmøde her til morgen imødeset med spænding. Når man ser bort fra virussen, indeholdt de ikke de store overraskelser.
SAS føler sig styrket i sin position på hjemmebanen i Sverige, Norge og Danmark. Her er passagertallet f.eks. steget med 3,2 procent i januar og kunde-tilfredsheden samtidig øget.
Alt i alt betyder det, at næsten hver tredje flybillet i Skandinavien bliver købt hos SAS. Mere præcist har SAS nu en markedsandel på 29 procent af lufttrafikken i denne del af verden.
Den øgede markedsandel skyldes ikke mindst, at ærkerivalen Norwegian har været nødt til at skære voldsomt ned på grund af økonomiske problemer.
Det er bl.a. gået ud over Norwegians direkte ruter fra København og Stockholm til USA. Disse rutelukninger har været en direkte foræring til SAS.
Trods forbedringerne i passagertal og omsætning fik SAS imidlertid også et øget underskud i månederne november, december og januar.
Faktisk fordoblede SAS sit underskud – fra 576 millioner svenske kroner til nu 1,087 milliard. Det svarer til et minus på ca. 780 millioner danske kroner.
Omsætningen i samme periode voksede fra 9,405 milliarder svenske kroner til 9,707 milliarder. Den stigning kommer først og fremmest fra flere solgte billetter. Topchef Rickard
Gustafson ser positivt på udsigterne for de kommende måneder, selvom både Covid-19 virussen og dårlige valuta-forhold omkring den svage svenske kroner koster flyselskabet mange penge.
Gustafson begrunder sin optimisme i, at SAS passagertallet er øget med 100.000 – svarende til 1,5 procent – og at SAS begynder at mærke effekten af sine mange nye fly.
SAS’ nye Airbus A320, A350 og A330 maskiner bruger mellem 15 og 30 procent mindre brændstof end de fly, de afløser. Samtidig forurener de meget mindre, hvilket gavner SAS CO2 regnskab.
I løbet af 2020 modtager SAS yderligere tre Airbus A350 og seks mindre A320neo maskiner. Især de store 350’ere vil give flyselskabet større fleksibilitet på de lange ruter. Derfor begynder rygterne også at svirre om, at SAS er på vej med direkte ruter til Sydkorea og Indien.
I sit kvartals-regnskab har SAS også travlt med at fortælle, hvor mange klima-initiativer flyselskabet har sat på vinger.
SAS klima-kompenserer f.eks. alle sine ungdoms-billetter og billetter under Eurobonus ordningen. Dertil kommer, at 10.000 passagerer i de seneste tre måneder har valgt at betale en ekstra afgift for, at der bliver hældt en andel af bio-brændstof i flyets tanke.
Endelig har SAS sidste efterår indført nye og mere miljørigtige emballager til de mad- og drikkevarer, der serveres ombord. Hvert år kan SAS ad den vej spare op til 50 tons plastik.
(Indledningsfoto til artiklen: Johan Widén / Pixabay)
Skriv et svar