Nye opfindelser sker ofte af nødvendighed eller behov. Det gælder naturligvis også i rejse-branchen, hvor millioner af mennesker hver dag har brug for smarte gadges og hjælpemidler til at gøre deres transport lettere.
Vidste I f.eks, at Northwest Airlines piloten Robert Plath revolutionerede rejser i 1987, hvor han satte hjul under sin kuffert?
Længere er det faktisk ikke, siden trolley’en eller kabine-kufferterne blev skabt. I dag er de nærmest en standard. Alle, der stadig løfter i deres kuffert, bliver betragtet som helt out-dated.
Ligesom dengang i 1980’erne er det også nu om dage bedst at tale med de folk, der rejser hver dag. Især, når man vil opfinde nye typer bagage eller elektroniske hjælpemidler til undervejs.
Derfor er det ikke den helt store overraskelse, at også den nye Helix Pro Roller kuffert også er udtænkt og designet af en professionel pilot.
I dette tilfælde hedder han Ethan Fischer og arbejder for USA’s største lavprtis-selskab Southwest Airlines.
Fischer har levet i en kuffert i årevis, og efter utallige nedslidte stykker bagage ville han skabe den mest effektive af alle.
Resultatet er den nye Helix Pro Roller. Den ser ikke ud af så meget på overfladen, men afslører hurtigt sine kvaliteter, når man tager den nye kuffert i brug.
Først og fremmest er Helix meget solid og kan tåle alle de bump, som besætningen på et rutefly udsætter deres bagage for – og det er ikke småting.
Dernæst har Helix et unikt håndgreb, der er meget mere fleksibelt end andre kufferters. Håndgrebet kan selvfølgelig trækkes ud til den længe, som passer brugeren bedst. Derefter kan han eller hun dreje grebet i to akser, så man hele tiden har den optimale tjek på sin bagage.
Fischer hævder også, at det fleksible håndgreb belaster hånd, håndled, arme og skuldre mindre end normale trolley kufferter. De er nemmere at trække om hjørner og støder ikke ind i alle mulige ting, når man har travlt i en lufthavn.
Fabrikanten – StrongBags Luggage – reklamerer samtidig med, at Helix Pro Roller er forsynet med de mest hårdføre hjul på markedet. De løber støjfrit på glatte overflader og absorberer de fleste bump, når man kører i ujævnt terræn som fliser, grus, jord eller brosten.
Forbilledet for de anvendte hjul er inline rulleskøjter. De affjedrer næsten alle stød, så man kan trække Helix kufferten op eller ned ad en trappe, uden at hverken kuffert, hjul eller indholdet i kufferten tager skade.
Tilmed er hjulene anbragt i moduler, som man kan tage af med et par klik. På den måde kan man let rense hjulene med jævne mellemrum, reparere eller udskifte dem. Hele kufferten skal ikke med.
Helix kufferten er bygget op omkring et solidt skelet i polykarbonat, der altid holder på formerne. Med andre ord har Pro Roller en ”hard shell”. Den er fremstillet i Cordura materiale, som er både kugle-sikkert, vandtæt og ridsefast. Dertil kommer, at den ydre overflade er let at rengøre med en fugtig klud.
StrongBags fortæller, at en voksen mand sagtens kan stå på kufferten – hvem der så end har brug for det. Mere relevant er, at man kan sidde behageligt på Pro Roller, når der ikke lige er en stol eller et sæde ledigt.
Den opfindsomme pilot har selvfølgelig prøve-fløjet sin nye kuffert på utallige rejser. Ikke kun han selv. En snes prototyper har været udlånt til både kolleger og kabine-personale, der har haft dem med på hundreder af indenlandske og internationale flyveture.
Undervejs er de kommet med flere forslag til forbedringer. For eksempel er træk-håndtaget nu fremstillet og formstøbt ergonomisk i kulfiber, ligesom kuffertens lynlåse er erstattet med langtids-holdbare og tyveri-sikre YKK typer.
Helix Pro Roller fås i flere størrelser, der alle er tilpasset optimalt til flyselskabernes regler for bagage og håndbagage. En Helix har derfor ingen problemer med at passe ind i ruteflys overskabew eller blive anbragt på gulvet med passagerens fødder ovenpå.
StrongBags forsøger i øjeblikket at finansiere en storproduktion af kufferten via Crowd Funding på iværksætter portalen Kickstarter. Her kan interesserede forudbestille et eksemplar med rabat til 229 USD eller ca.1.550 kroner….
(Indledningsfoto til artiklen: Helix)
Skriv et svar