Når den danske ”millennial” generation – det er dem på mellem 18 og 35 år – tager på ferie i udlandet, har de enten deres hjertens kær med på rejsen, eller de håber at finde kærligheden undervejs.
Ifølge en ny analyse fra den store booking-portal Hotels.com vil over halvdelen af danskerne i de yngre aldersgrupper hellere rejse med deres bedre halvdel end nogen anden person. Gode venner og familie inklusive. Det siger 51 procent af de 18- til 35-årige.
I den aldersgruppe er der naturligvis også mange singles. 11 procent afslører således, at de rejser ud for at finde kærlighed og den eneste ene.
Tallene stammer fra rapporten ”Millennials on the Move”, som Hotels.com har fået lavet i Skandinavien for at kortlægge yngre nordboeres livsstil, rejsevaner og ferie-ønsker.
Undersøgelsen er meget omfattende og viser bl.a, at unge danske forældre lægger stor vægt på at pleje deres parhold. Måske fordi de har set skilsmisse statistikkerne eller følt de første krisetegn.
Således siger 42 procent, at de hellere vil tage på ferie med deres partner end deres børn – 30 procent.
Det betyder ikke nødvendigvis, at unge forældre er trætte af deres børn. Snarere, at de er opmærksomme på, at de også skal være noget for hinanden. Ikke kun for børnene.
Derfor vil de bruge en rejse eller ferie til kvalitetstid med hinanden, mens børnene f.eks. er udstationeret nogle dage hos bedsteforældrene.
Den tid kan være svær at finde i hverdagen med jobs, børne-afhentning, syge små og de mange ting, der hele tiden skal ordnes i en børne-familie.
Hvor kærligheden så skal plejes eller findes, giver rapporten fra Hotels.com også et par gode bud på:
Rejsen skal nemlig helst gå til USA, Australien eller Japan. De tre lande står øverst på ønskelisten hos henholdsvis 32, 24 og 20 procent af de danske Millenials.
Japan er måske lidt overraskende – og alligevel ikke. I de seneste par år har Japan udviklet sig til et super-trendy rejsemål for rigtig mange unge i Vesteuropa.
Forklaringen er nok, at man kun få andre steder i verden kan opleve så store ekstremer i samme land – fra gigantiske high tech byer med tegneserie-fikserede teenager til meget traditionel kultur et par gadehjørner længere henne. Desuden har Japan en flot natur at dyrke og opleve.
De danske Millenials beskriver selv deres forventninger til ferie-destinationen, at den skal have en tiltalende natur (46 procent), tilbyde gode sight-seeings (42 procent) og have et varmt klima (41 procent)….
(Indledningsfoto til artiklen: StockSnap / Pixabay)
Skriv et svar