Igennem mange år var flyselskabernes sikkerheds-videoer noget af det mest kedsommelige, man kunne forestille sig.
Egentlig skulle man jo være koncentreret og følge med, når stewardesser og stewarder viste på video, hvordan man spænder sikkerheds-selen, bruger iltmasker – og hvor nødudgangene er placeret i ens passagerfly. Men helt ærligt – hvor mange så dem mere end én gang?
Det hjalp selvfølgelig, da flyselskaberne skabte show i sikkerheds-videoerne. Lige pludseligt var de ligefrem sjove at se på. Nogle af dem blev sågar store hits på YouTube og internet.
På det seneste har der været mere stille omkring og i sikkerheds-videoerne. Måske inspirationen har manglet hos flyselskaberne.
Eller har det været talfolkene, som satte en stopper for galskaben. Videoerne var dyre at producere, og man solgte ikke flere billetter på grund af dem.
Jeg skal ikke ville vurdere forklaringen her. Kun konstatere, at australske Qantas nu er kommet med et spændende nyt udspil til sikkerheds-videoer i fly.
I stedet for at lave skæg eller fylde videoen med masser af reklame har Australiens største flyselskab valgt at bruge den til en lektion i luftfartens historie.
Den 1.marts fylder Qantas 100 år, og i den anledning har flyselskabet lavet en helt ny ”safety spot.” Den er lang – otte minutter – men den skal jo også vise billeder fra ti årtier. Undervejs skal den så også orientere om sikkerheds-proceduren.
Hvis man er det mindste interesseret i historie, flytyper gennem årene, skift i uniformer og de typiske passagerers udseende, vil man elske den nye video.
Selvfølgelig beskriver videoen også Qantas’ politiske, kulturelle og økonomiske betydning for Australiens forbindelse til resten af verden.
Og vidste I, at den oppustelige nødslidske, der redder passagerer ud fra et fly i knibe, er opfundet af medarbejdere hos Qantas?
Filmen indledes med de første spæde flyvninger med en Avro 504 dobbelt-dækker i 1920. Derefter arbejder den sig op igennem årtierne – og hele tiden med et varmt blink i øjet.
Vi får set modestilene skifte – frisurer, kjolernes længde, herrebuksernes benvidde osv. Meget underholdende det hele. Også fordi Qantas har lagt en fin lydside på videoen. Her hører man den australske jazz-legende James Morrison spille.
Ifølge Qantas har det taget 12 måneder at producere videoen. Teamet bag har brugt måneder på at grave i gamle arkiver, besøgt talrige museer og pensionerede medarbejdere fra flyselskabet….
(Indledningsfoto til artiklen: Qantas)
Skriv et svar