I de seneste par uger har der været ret tavst omkring Boeings skandale-ramte 737 MAX passagerfly, der har haft startforbud i et år nu efter to fatale styrt med 346 dræbte mennesker.
Egentlig gik vi og troede, at nu havde Boeing bygget sit fly om og indført så mange forbedringer, at lufthavns-myndighederne var lige ved at give det lov til at gå på vingerne igen.
Men nej. Nu skal de amerikanske myndigheder – FAA – kræve, at de mange kilometer kabler i flyet skal lægges anderledes, så risikoen for kortslutninger mindskes.
Det skriver den store amerikanske avis ”Wall Street Journal”.
Hvis det er korrekt, skal ikke kun nye Boeing 737 MAX fly have flyttet kabler. Også de knap 800 MAX-fly, der er produceret, skal i hangar igen. Inklusive dem, der står ude hos flyselskaberne . bl.a. 18 hos Norwegian.
FAA selv vil kun sige, at man taler med Boeing om en række kabel-problemer, som er opdaget for ganske nylig.
Myndighederne tilføjer, at 737 MAX først får start-tilladelse igen, når de ”føler sig overbeviste om, at alle sikkerheds-relevante problemer var løst.”
Boeing har bekræftet over for flere nyhedstjenester, at man var i dialog med FAA omkring en sag med kabler.
Boeing regnede dog ikke med, at kabel-problemer ville forsinke MAX-flyets snarlige comeback. Det var planlagt til at ske senest til sommer.
Ifølge ”Wall Street Journal” skal myndighederne have konkluderet, at den nuværende kabel-placering i 737 MAX ikke overholder sikkerheds-reglerne. Sker der en kortslutning, kan den i værste fald betyde nye flystyrt….
(Indledningsfoto til artiklen: Sounderbruce / Wikipedia)
Skriv et svar