Ligesom de nordiske flyselskaber taber Lufthansa mange penge i disse uger og måneder, hvor Corona virussen lammer al luftfart.
I stedet for direkte at fyre ansatte har Lufthansa sendt 31.000 medarbejdere på deltid helt frem til november.
Med andre ord regner den tyske gigant ikke med, at krisen er overstået, bare fordi den værste Covid-19 pandemi er klaret, og de forskellige lande og samfund kommer lidt op i omdrejninger igen.
Ifølge Lufthansas topchef, Carsten Spohr, vil der gå år, inden flyselskabet er tilbage på niveau som før virus krisen. Hvis det nogenside sker.
I et interview med det tyske medie ”Der Spiegel” siger Spohr, at Lufthansa næppe vil få brug for de i alt 763 passagerfly, som selskabet råder over i dag – sammen med datterselskaberne Swiss, Austrian, Eurowings og Brussels Airlines.
Krisen er blevet så alvorlig for alle globale flyselskaber, at de bliver nødt til at revurdere deres flåder af fly.
Lufthansa har således parkeret alle sine 14 kæmpestore Airbus A380 maskiner på jorden i Frankfurts og Münchens lufthavne.
Her kommer de til at stå ubenyttede på ubestemt tid. Om de nogensinde kommer i drift igen, vil Lufthansas topledelse ikke love.
Den indtil videre sidste Lufthansa flyvning med verdens største passagerfly landede i dag søndag i Frankfurt efter at have hentet 459 tyskere hjem fra Bangkok.
SAS, Norwegian og Finnair har alle fået stats-støtte for at overleve Corona angrebet. Det samme vil Lufthansa ikke udelukke også blive aktuelt.
Statslig indblanding er ellers imod Lufthansas princip. Men eftersom selskaber er profitabelt og konkurrence-dygtigt, er statslig hjælp ved legitimt, når det gælder om at opretholde en vigtig infrastruktur, mener Carsten Spohr i interviewet….
(Indledningsfoto til artiklen: Romain Mathon / Unsplash)
Skriv et svar