Mindre end en million mennesker satte sig i marts i et flysæde hos SAS – 995.000 for at være præcis. Det er 59,6 procent færre end i samme måned for et år siden.
Det er de triste følger af COVID-19 pandemien, der har tvunget de fleste flyselskaber i knæ. Inklusive SAS, som den danske stat er medejer af.
De netop offentliggjorte marts-resultater fra det skandinaviske flyselskab viser også, at SAS skar sin kapacitet – det vil sige antal tilbudte sæder – ned med over 45 procent.
I april vil næsten alle SAS afgange blive afblæst med undtagelse af nogle få indenrigs-ruter i Norge og Sverige.
Et hurtigt tjek i Københavns Lufthavn viser dog, at SAS i hvert fald i dag og her op til påske flyver mellem den danske hovedstad og Oslo og Stockholm.
”For godt en måned siden begyndte vi for alvor at mærke Corona virus krisen. I dag befinder vi os i en situation, som vi aldrig tidligere har oplevet. For første gang i SAS’ historie tilbyder vi ingen faste internationale flyvninger,” siger SAS’ topchef Rickard Gustafson.
For et par dage siden lukkede SAS sin sidste rute i Danmark – den mellem København og Aalborg. I den kommende tid vil de fleste åbne ruter ligge i Norge, hvor SAS har en økonomisk aftale med den norske regering.
Den kraftige nedgang i SAS’ indtægter har tvunget SAS til at skære i omkostningerne og enten sende ansatte hjem eller fyre dem. Næsten 11.000 medarbejdere er sendt hjem – ”permitteret” som det hedder på SAS-svensk – mens 120 ansatte i Sverige er blevet varslet om en opsigelse.
SAS har modtaget kredit-garantier i milliard-klassen fra regeringerne i Danmark, Sverige og Norge. Dem er SAS-topchefen taknemmelig for, men han advarer om, at disse penge ikke vil være tilstrækkelige, hvis krisen fortsætter som nu.
(Indledningsfoto til artiklen: Ramboldheiner / Pixabay)
Skriv et svar