Corona pandemien giver mange problemer i det daglige. Måske især i rejsebranchen, der er hårdere ramt end andre industrier.
Tænk f.eks. på lufthavne, hvor trafikken er faldet til nærmest et nulpunkt.
De, der måtte være tilbage for at rejse eller tage imod rejsende udefra, skal overholde strikse regler som f.eks. afstande til medrejsende, undgå de store velkomst scener med knus i ankomst-hallen osv.
Flyselskaber og lufthavne har dog ikke kunnet løse i hvert fald én stor sundheds-mæssig udfordring: Hvordan ved de, om passagererne er smittet med den frygtede COVID-19 virus?
De pågældende rejsende er enten ikke klar, at de er smittet. De ønsker ikke at oplyse det, eller en test, der med det samme kan alarmere om en smitte, findes ikke.
Eller gør den?
Det store arabiske flyselskab Etihad Airways fra Emiraterne vil nu på sin hjemmebane i Abu Dhabis lufthavn prøvekøre en ny maskine, der kan identificere passagererne, uden at de skal berøre et panel med fingerspidserne.
Alene den fysiske berøring kan jo flytte smittekimen. Det er derfor, vi skal vaske hænder så ofte og bruge albuen i stedet for hånden, når vi åbner døre i s-tog,
Sammen med det australske teknologi-firma Elenium Automation begynder Etihad at opstille nyt high-tech udstyr i Abu Dhabis lufthavn efter påske.
Den nye automat kan ikke kun identificere og godkende en passager ud fra dennes pas, fingeraftryk og/eller ansigt.
Den kan samtidig via særlige sensorer måle den pågældende persons kropstemperatur, hjerterytme og åndedræt – altså vedkommendes sundheds-tilstand. Alle tre elementer betragtes som tidlige indikationer for en COVID-19 smitte
Etihad overvejer at opstille automaterne både ved check-in, Security, paskontrol, immigrations-skranker og ved bagage-båndene.
Finder systemet noget mistænkeligt ved en passager, slår det alarm til sikkerheds-personale i lufthavnen.
Det kan så enten tage kontakt med den pågældende via en video-konference på en skærm på automaten, eller lufthavnen sender kvalificerede folk hen til passageren for at tale med vedkommende ansigt til ansigt.
Elenium har tidligere udviklet og installeret automater, der bruger stemme-genkendelse til at udføre forskellige selvbetjenings-opgaver. Også denne teknologi minmerer risikoen for overførsel af virus, bakterier og smittekim….
(Indledningsfoto til artiklen: Etihad Airways)
Skriv et svar