Selvom Københavns Lufthavn (CPH) fortsat har flere afgange og ankomster end de øvrige lufthavne i Danmark, blev marts en forfærdelig måned at opleve.
Især, hvis man er aktionær i CPH eller er en af de mange tusinde ansatte på Københavns største arbejdsplads.
På grund af Corona krisen faldt antallet af passagerer med 98 procent i den sidste uge af marts. Kun 16.115 mennesker tog flyet i uge 13 mod 539.258 i de samme syv dage for et år siden.
Ser man på hele marts måned faldt passagertallet i Danmarks største lufthavn med 64,1 procent. I mere håndgribelige tal gik kun 852.984 rejsende gennem terminalerne. I marts 2019 var det 2.373.332.
Eller fordelt på dage: Normalt har Københavns Lufthavn 83.000 passagerer om dagen i gennemsnit. I de senere uger har det været færre end 1.500!
142 butikker er for tiden lukket i lufthavnen, og 2.200 ansatte bliver sendt hjem på skift med løn-kompensation fra den danske stat.
Det er ikke sjovt at være topchef i lufthavnen for tiden. Corona-krisen koster enorme beløb i manglende omsætning, og lufthavnen forsøger at spare, hvor det er muligt:
“Som samfundskritisk infrastruktur skal vi naturligvis holde lufthavnen åben og i drift for den smule trafik der er. Det er bl.a. for de særfly, der kommer hjem med strandede danskere og for den helt vitale luftfragt af bl.a. medicin og elektronik,” forklarer adm. direktør Thomas Woldbye.
“Vores mål er så vidt muligt at komme igennem krisen uden at skulle afskedige nogle af vores dygtige medarbejdere. Vi skal stå klar, når Danmark og resten af verden skal genstartes. Vi spænder livremmen helt ind og forventer at kunne reducere omkostninger med op mod en milliard kroner her i resten af 2020,” fortsætter han.
90 fly står parkeret i lufthavnen
For Københavns Lufthavn er luftfragten – cargo – det eneste lille lyspunkt i Corona mørket – også selvom om fragten også er ganske hårdt ramt.
75 procent af cargo transporten sker nemlig med passagerfly – ikke med deciderede fragtfly. Når de fleste passagerfly står på jorden lige nu, kan det være et problem. Alene i København står 90 passagerflt parkeret på ubestemt tid.
“Heldigvis er der stadig enkelte passagerfly i drift – f.eks. Qatar Airways til Asien. Samtidig er antallet af rene fragtfly til og fra København i vækst, og flyene er fyldte. I marts var der en fremgang med rene fragtfly på 23 procent, og opturen ser ud til at tage endnu mere fart her i april. Derudover indsætter f.eks. Singapore Airlines en midlertid daglig fragt-afgang med et A350 passagerfly,” siger Thomas Woldbye.
For Danmark er luftfragten meget vigtig Dels for at kunne få medicinsk udstyr til landet. Dels for danske virksomheder, hvor luftfragten – målt i værdi – udgør 33 procent af Danmarks eksport.
Efter krisen kommer klimaet
Når Corona krisen på et tidspunkt klinger af, venter klima-udfordringerne, der også skal håndteres:
”I fremtiden skal vi ikke flyve mindre, men vi skal flyve mere bæredygtigt og med mest muligt hensyn til klimaet,” understreger lufthavnens direktør.
Sidste år blev CPH certificeret klima-neutral ved hjælp af bl.a. tilskud til grønne projekter, og lufthavnen vil fortsat samarbejde med flyselskaber, miljø-organisationer, den offentlige sektor og andre virksomheder om at gøre den danske luftfart klima-neutral i 2050.
Med den økonomiske belastning, som COVID-19 krisen nu lægger på flybranchen, kan det imidlertid blive nødvendigt at tænke i nye baner. Ellers er der ikke penge til at finansiere den helt nødvendige grønne omstilling, når verden på et tidspunkt langsomt åbner op igen….
(Indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar