Det er ikke kun regeringer i de forskellige lande, der så småt forbereder sig på et normalt liv efter Corona virus krisen.
Flyselskaberne har også travlt, men det vil nok være med comebacks, der får hele luftfarts-branchen til at se anderledes ud end før COVID-19 virussens overfald.
I USA regner finans-analytikere f.eks. med, at de store amerikanske flyselskaber vil være 30 procent mindre om et par måneder.
Trods store statstilskud fra Washington gennemfører flyselskaber fyrings-runder blandt medarbejderne og skrotter ældre fly i massevis.
Andre eksperimenterer med kreative overgangs-løsninger. Det gør Delta Atr Lines for eksempel ved at holde midtersæderne frie på alle afgange.
Alle, der har prøvet at rejse på ”monkey class”, ved fra egen krop, at man sidder meget tæt. Man ånder bogstavelig talt sædenaboen i øret.
Den britiske lavpris-gigant easyJet vil forsøge sig med en tilsvarende ordning. Den regel er nem at indføre, og da flyene i begyndelsen næppe vil være fyldt op til randen, koster det heller ikke easyJet ekstra.
Det var et af de forslag, som easyJets administrerende direktør – svenskeren Johan Lundgren – kom med, da flyselskabet i dag meldte ude om regnskabet i første halvår.
Lundgren mente også, at det kunne være relevant at øge den personlige sikkerhed for passagerer og kabine-personale i det første lange stykke tid efter en Corona åbning. Det kunne f.eks. være ved, at alle skulle bære ansigts-masker og handsker.
easyJet bossen er mere sikker på, at kampen bliver benhård for at vinde kunderne tilbage. Dermed er Lundgren helt på linie med Michael O’Leary fra ærkerivalen Ryanair.
O’Leary sagde tidligere i dag, at vi kommer til at se en massiv pris-dumping. Den hjælpes på vej af de statslige tilskud, som mange flyselskaber i øjeblikket modtager fra regeringer i deres hjemlande.
easyJet har allerede indledt priskrigen forsigtigt. Selskabet har nemlig sænket priserne på særlig bagage som f.eks. sports-udstyr ned til én euro pr. styk. Inden Corona krisen var afgifterne for den slags bagage ofte højere end selve billetprisen.
I øvrigt kom easyJet ud med et underskud på 235 millioner euro i regnskabsårets første seks måneder. I samme periode for et år siden var underskuddet endnu større – nemlig 315 mio. euro. I de seneste seks måneder lå easyJets omsætning på 2,75 milliarder euro.
easyJet ligger i åben strid med sin stifter, stor-aktionær og tidligere topchef Stelios Haji-Ioannou. Han mener, at flyselskabet kører en helt forkert strategi og slet ikke skal udvide ved at købe nye fly.
Den nuværende topledelse hos easyJet har afvist, men alligevel reageret ved at lave en aftale med Airbus om at udskyde leveringen af 24 A320 fly. Det frigør en masse kapital, som easyJet kan bruge til at stoppe de huller i regnskabet, som COVID-19 krisen har efterladt…
(Indledningsfoto til artiklen: Delta Air Lines)
Skriv et svar