Det er ikke længe siden, at Aarhus Airport – den, der i gamle dage hed Tirstrup – kørte frem med voldsomme ambitioner om at blive Danmarks næste store internationale lufthavn.
Aarhus fik fine aftaler med SAS om at bruge den ny-lancerede lufthavn. Også flere udenlandske flyselskaber som f.eks. easyJet og xxxxxx åbnede ruter til og fra Danmarks næststørste by.
Ambitionerne holdt ikke helt. SAS skar ned på sine aktiviteter i Aarhus Airport – og så kom Corona krisen.
Den ramte alle lufthavne i Europa – formentlig i hele verden. Men Aarhus blev næsten udstillet værre end alle andre.
I hele april måned havde lufthavnen nul fly på besøg. Ikke en eneste passager, hvor Aarhus havde 40.483 i samme måned i 2019.
Den seneste flyvning havde SAS den 29. marts. Siden har der været lukket og slukket i Aarhus. Det har lufthavnen ikke oplevet før i hele sin 74-årige historie.
Modsat sin rival i Billund har Aarhus Airport ingen cargo trafik. Fragt-flyene til og fra Danmark går via København og Billund. I mellemtiden kan græs og andet grønt begynde at spire op i rifter i asfalten på landingsbanerne.
Helt øde ligger lufthavnen dog ikke hen. Den benytter stilheden til at renovere og bygge om inde og ude. Håndværkerne bliver ikke forstyrret af passagerer eller fly, der skal aflevere eller hente rejsende.
Aarhus Airport håber, at de første ruteflyvninger vil begynde igen i slutningen af maj, men ingen ved, om det også sker. I så fald vil det være SAS og Ryanair….
(Indledningsfoto til artiklen: Aarhus Airport)
Skriv et svar