Normalt ville Danmarks største lufthavn have sagt ”hej” til 2,5 millioner rejsende i april. På grund af Corona pandemien blev det kun til 25.936 passagerer i år. Det er et fald på 99 procent til 865 rejsende om dagen i snit.
Dermed udstiller Københavns Lufthavn (CPH) meget klart den krise, som rejsebranchen og luftfarten må prøve at overleve i denne tid.
Torsdag den 9. april blev den hidtidige bundskraber med kun 424 passagerer. Det har CPH kun oplevet værre én gang før i sin 74-årige historie.
Det var et par dage i april 2010, hvor den islandske vulkan Eyjafjallajökull sendte aske-skyer ind over Europa og lukkede al flytrafik.
Selv i Københavns Lufthavns første leveår – i 1946 – og dermed lige efter krigen, rejste flere mennesker med fly. Dengang var det i gennemsnit 630 passagerer.
CPH har under hele COVID-19 krisen haft åben for de ganske få passagerfly og ikke mindst fragtfly, der ankom og afgik fra lufthavnen på Amager. Cargo flyene er bl.a. kommet med medicin og værnemidler.
Internationale aftaler nødvendige
Lufthavnen har måttet stoppe en række projekter resten af året. Samtidig har den reduceret sine omkostninger med ca. en milliard kroner. Alligevel er CPH’s situation meget kritisk, understreger administrerende direktør Thomas Woldbye:
”Det er afgørende, at vi forsøger at få skabt internationale retningslinjer. Kan det ikke lade sig gøre i første omgang, må vi lave robuste nationale og bilaterale regler,” siger han.
”Når landegrænserne bliver åbnet, vil der være brug for og appetit på at komme ud på ferie- og forretningsrejse. Men forudsætningen for det hele er, at det er sikkert og trygt – både for de rejsende og for de ansatte i flyselskaberne og de mange virksomheder i lufthavnene,” fortsætter han.
I Danmark og resten af EU er myndigheder, ministerier, brancheforeninger, lufthavne og flyselskaber i gang med at undersøge og diskutere, hvordan man i en længere overgangs-fase skal sikre, at det er sundhedsmæssigt forsvarligt at rejse med fly i større skala.
“Det nytter jo ikke, at der i 28 EU-lande er 28 forskellige regler i lufthavnene om social afstand, hygiejne, værnemidler og så videre. Det vil skabe forvirring – og dermed utryghed. En forudsætning for en reel genstart af den kommercielle flytrafik er, at der kommer internationale og ens standarder både i forhold til håndteringen af passagerer i lufthavne og i selve flyene,” forklarer Thomas Woldbye.
Fra 750 til 25 flyvninger om dagen
Normalt er der omkring 750 afgange og ankomster dagligt i Københavns Lufthavn. I dag er der blot 25 til og fra ganske få destinationer som Bornholm, Oslo, Stockholm, Frankfurt, Amsterdam, Doha, Vagar og Kangerlussuaq i Grønland.
London er heller ikke den mest populære destination for passagerer til og fra CPH, som det plejer at være måned efter måned.
I april skred London helt ned på en niende-plads med bare 1.001 passagerer i hele april. I samme måned for et år siden rejste 190.871 med fly mellem den danske og britiske hovedstad.
Her er den noget amputerede Top-10 over de mest benyttede flyruter til og fra København i april:
- Frankfurt – 4.543 passagerer
- Oslo – 3.931
- Rønne – 3.002
- Amsterdam – 2.788
- Doha i Qatar – 2.348
- Stockholm – 2077
- Vagar på Færøerne – 1.904
- Aalborg – 1.062
- London – 1.001
- Kangerlussuaq i Grønland – 632
(Indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar