Den britiske premier minister Boris Johnson er tilbage i topform, efter at han selv var smittet med COVID-19 og meget syg i en periode. I går gik Boris så på jagt efter flyselskaber og flyfabrikanter, fortæller nyhedsbureauet Bloomberg:
De skal udnytte, at luften over Europa lige nu er usædvanligt ren og klar – og fortsætte med at holde den forureningsfri, når lufttrafikken stiger igen efter Corona krisen.
”Helt uventet vil vores klode opleve et enormt fald i CO₂ udledningerne i år. Forklaringen er, at der næsten ingen fly er på himlen i disse uger og måneder som følge af lukkede landegrænser og rejse-restriktioner,” sagde Boris Johnson i det britiske parlament.
Mange flyselskaber har 90 procent eller mere af deres flåder stående på jorden. Tilsvarende vil forureningen fra jetmotorernes drivhus-gasser falde ned på et meget lavere niveau, end den har været i mange år.
Mange analytikere i luftfarts-branchen mener, at flytrafikken næppe kommer tilbage på før-krise niveau før i 2025.
Den situation mener miljø-forkæmpere og nu Storbritanniens premier minister skal udnyttes til at få sendt mere rene fly i luften. Så hurtigt som muligt.
Indtil begyndelsen af 2020 stod den civile luftfart for omkring to procent af verdens CO₂ udledninger. Andre kilder som f.eks. kul-kraftværker og køers fisen forurener faktisk mere.
På grund af luftfartens vækst i de senere år regnede alle med, at flyenes andel ville stige i de kommende år.
Flyfabrikanter forsøger hele tiden at bygge jetmotorer, der forurener mindre end i dag. Udviklingen af alternative teknologier som f.eks. elmotorer foregår dog meget langsommere end i bil-industrien.
Batterierne er det basale problem. De skal være meget større og tungere, når de skal flytte 200 passagerer i et fly over en afstand på flere tusinde kilometer end fire mennesker i en bil over 400 kilometer.
”Som alle andre sektorer skal luftfarten skære ned på sin CO₂ udledning. Jeg ønsker ikke at se, at vi vender tilbage til samme forurening, som vi havde før Corona-krisen,” understregede Boris Johnson….
(Indledningsfoto til artiklen: Nathan Hobbs / Unsplash) )
Skriv et svar