Hvis ikke januar og februar kørte nogenlunde normalt, ville kvartals-regnskabet for Københavns Lufthavn have set katastrofalt ud.
Nu ”nøjes” Danmarks største lufthavn med at miste 21,4 procent af omsætningen i årets første tre måneder, mens overskuddet faldt med mere end to-tredjedele.
Københavns Lufthavn (CPH) har netop offentliggjort sit regnskab for Q1 2020. Det viser et historisk dårligt kvartals-resultatt på 79,4 millioner kroner. I samme periode sidste år stod der 69,3 procent flere penge på bundlinien – nemlig 258,4 millioner.
Omsætningen i januar, februar og marts nåede 764,3 mio. kroner, hvilket er en nedgang på 21,4 procent, oplyser CPH.
Andre tal fortæller måske mere malende om lufthavnens situation midt i en Corona krisetid:
I april havde CPU således kun 900 daglige rejsende i gennemsnit. I sidste uge af marts var tallet stadig 1.600 passagerer. Normalt går 83.000 mennesker om dagen gennem terminaler og gates på denne årstid.
143 af lufthavnens 146 butikker og serverings-steder er lukket. Over 90 fly står langtids-parkeret i lufthavnen, der har gjort parkeringen gratis for flyselskaberne. En lille, men hjælpende hånd.
”Næsten alle vores indtægter og vores forretnings-grundlag er forsvundet på ganske få uger. Lige nu tør vi ikke spå om, hvornår tiderne bliver bedre – og verden åbner sig igen. Men 2020 bliver et udfordrende og svært år,” siger Thomas Woldbye. Han er adm. direktør for Københavns Lufthavn.
CPH er i gang med at rulle en større plan ud, der har fokus på at sikre likviditeten. Det sker gennem at reducere omkostninger og udskyde planlagte investeringer for op mod en milliard kroner.
”Som kritisk del af Danmarks infra-struktur skal vi være i drift, ligegyldigt om det giver os store daglige tab. Vi har derfor skaffet os kreditter på seks milliarder kroner, der kan holde lufthavnen i gang i den kommende periode,” forklarer Thomas Woldbye.
Lufthavnen har hidtil undgået fyringer, men har i stedet sendt 2.200 af 2.600 ansatte hjem i en rotations-ordning. Det har bl.a. kunnet lade sig gøre ved hjælp af statens finansielle støtte-ordninger.
Mens CPH selv ikke har sagt farvel til ansatte, er situationen helt anderledes hos de omkring 1.000 virksomheder og flyselskaber, der tilsammen har 22.000 mennesker beskæftiget i lufthavnen med alt fra håndtering af fly, bagage, passagerer og catering til byggeri og arbejde i butikker eller restauranter.
Mange af disse virksomheder har måtte ty til afskedigelser. De mest kendte er SAS med 1.700 ansatte i Danmark og Norwegian, der siger farvel til over 600 danske piloter og kabine-ansatte.
Hvor vigtig en arbejdsplads som Københavns Lufthavn er for det danske samfund, viser en analyse fra Copenhagen Economics. Ifølge den bidrager lufthavnen med at skabe beskæftigelse og velstand til en værdi af 30 milliarder kroner….
(Indledningsfoto til artiklen: Ernst Tobisch / Københavns Lufthavn)
|
Skriv et svar