Med 68 milliarder kroner har Lufthansa indtil videre fået mest, men mange andre flyselskaber over det meste af verden har haft støvsugeren dybt nede i statskasserne for at hente penge til redning af den civile luftfart i Corona krisen.
Ifølge flyselskabernes fælles branche-organisation IATA har alverdens flyselskaber indtil videre modtaget 850 milliarder kroner tilsammen i direkte tilskud, lån, skatte-rabatterne og lånegarantier. Vist i andre valutaer er det 123 mia. US dollars eller 122 mia. euro.
Størstedelen af de mange penge (55 procent) kommer fra kreditter, låne-gerantier og skatte-rabatter, oplyser IATA’s chef-økonom Brian Pearce.
Det vil gøre det svært for mange flyselskaber at blive økonomisk sunde igen, fordi de kommer til at sidde på en enorm gæld. Spørgsmålet er, om alle har råd til at betale afdrag og renter.
Ved årets slutning venter IATA, at flyselskaberne sidder tilbage med en gæld på 550 milliarder dollars eller ca kroner. Det er 120 mia. dollars mere end ved årsskiftet 2019/2020.
Singapore er det land i verden, hvor regeringen har været mest large med udbetalingerne. Her har flyselskaberne med Singapore Airlines fået økonomisk hjælp, der i størrelse svarer til 84 procent af selskabernes indtægter fra billet-salget.
I Holland lå andelen på godt 41 procent, i Frankrig på 36, i USA på 33, i Schweiz på 24 og i Japan på 22 procent. Den nye kæmpe-hjælp til Lufthansa, som diskuteres vidt og bredt for tiden, svarer til 19,5 procent af det tyske flyselskabs billet-omsætning i 2019.
I den helt modsatte ende – sådan rent finansielt – ligger Kina, hvor Beijing kun har hjulpet sine mange flyselskaber med et beløb på to procent af deres indtægter. I Storbritannien ligger andelen på 7,1 procent.
En af de hårdeste kritikere af den tyske regerings hjælpepakke på ni milliarder euro er ikke uventet topchefen hos Ryanair:
Den iltre Michael O’Leary mener, at de statslige tilskud til Lufthansa eller til Air France / KLM i Frankrig og Holland strider mod EU’s regler for konkurrence-forvridning
Når EU-landene inklusive Danmark giver lån eller direkte tilskud på lokale flyselskaber – i Danmark er det SAS – går det ud over private selskaber som Ryanair eller easyJet. I Danmark kan de små flyselskaber som f.eks. DAT, Alsie Express eller Great Dane Airlines påstå det samme.
Helt galt afmarcheret er O’Leary nok ikke med sin påstand. Til gengæld skal han passe på at feje for egen dyr, inden han farer i kridthuset og anklager EU for at overtræde sine egne lov
Som Trends & Travel kunne berettede om den 19. maj, har Ryanair nemlig sagt ja tak til at få økonomisk hjælp fra Storbritannien.
Ryanair er modtager af et stats-garanteret lån på 600 millioner britiske pund fra regeringen i London. Det er ca. 5,1 milliarder kroner.
Den såkaldte ”Covid Corporate Financing Facility” (CCFF) stilles til rådighed for virksomheder, der yder en materiel støtte til Storbritanniens økonomi og hjælper mange englændere under virus krisen.
Støtten kan gives til både britiske firmaer og til selskaber, der har udenlandske ejere og/eller har mange ansatte i England. Ryanair passer til den definition….
(Indledningsfoto til artiklen: Niek Verlaan / Pixabay) )
Skriv et svar