Helt som forventet blev årets første tre måneder en sej omgang at komme igennem for Norwegian.
I sidste ende ser det norske lavpris-selskab dog ud til at være reddet fra konkurs, efter at Norwegians store långivere har forvandlet gælden til aktier.
Det har så til gengæld betydet, at en af Norwegians største aktionærer i dag er Kina. Et kinesisk styret leasing-selskab ejede nemlig mange af Norwegians passagerfly.
Knap 3,3 milliarder norske kroner lyder underskuddet før skat og afskrivninger (EBIT) på for første kvartal af 2019. Det er en forværring på 66 procent i forhold til samme periode for et år siden. Beløbet svarer til ca. 2,3 mia. danske kroner.
Norwegians omsætning faldt i årets første tre måneder med 19 procent til 6,5 mia. norske kroner -godt 4,5 mia. danske kroner – fremgår af den regnskabs-meddelelse, som selskabet har afleveret til børsen i Oslo her til morgen.
Regnskaberne bærer præg af, at Norwegian har været dobbelt hårdt ramt. Dels havde flyselskabet store økonomiske problemer med især en stor gæld, der skulle løses. Dels kom Corona krisen i tredje måned af regnskabsåret og nærmest stoppede al luft-trafik i Europa.
Norwegian kalder sin nuværende situation for en dvale-fase, hvor selskabet gennemgår en omfattende omstrukturering for at sikre et solidt fundament for fremtiden
Med andre ord har Norwegian skåret ind til benet og droppet alle sine ruter uden for Norge. Det er bl.a. gået hårdt ud over de danske lufthavne i København og Aalborg.
Indtil for nylig var Norwegian det næst-største flyselskab i Københavns Lufthavn – efter SAS. Nu er Norwegian helt borte.
Medmindre markedet vender fuldstændigt, og efterspørgslen efter flybilletter vokser stærkt, vil Norwegian kun flyve indenrigs i Norge resten af i år. Formentlig vender Norwegian fly først tilbage til Danmark i foråret 2021.
(Indledningsfoto til artiklen: Norwegian)
Skriv et svar