Udsigten til at skulle sidde og kukkelure på et hotelværelse eller i en lejlighed i flere uger, efter at man er ankommet til et land, er det værste, forretningsfolk kan forestille sig lige nu.
Næstværst er bestemmelser om social afstand og, hvordan de kan håndteres. På tredjepladsen kommer (manglende) renlighed i fly, tog, taxaer, hoteller, lufthavne, restauranter og mødelokaler.
Det viser en aktuel rundspørge, som det store erhvervs-rejse-bureau BCD Travel har foretaget blandt 1.260 forretnings-rejsende i en række lande. Analysen er foretaget mellem den 4. og den 11. maj.
Corona krisen har påvirket alle – også forretningsfolk, der plejer at rejse meget: 76 procent fortæller således, at al rejse-aktivitet er standset i deres virksomheder. 23 procent gennemførte kun meget vigtige rejser til udlandet.
70 procent havde rejser planlagt og booket, da COVID-19 ramte deres land i marts. To af tre af disse rejser blev aldrig gennemført. Mange blev udsat, og 30 procent skiftede i stedet til virtuelle videomøder.
Forretningsfolk, som ”bor i en kuffert”, er som regel det folkefærd, der oplever service-niveau og kvalitet i lufthavne, flyselskaber og hotel på nærmeste hold.
BCD Travel har derfor spurgt dem om, hvad der var det vigtigste, som skulle gøres i disse Corona tider med ansigtsmasker, håndsprit, social afstand og forbud mod at give hinanden hånd:
Ni af ti anser hyppig desinfektion i fly og lufthavne som vigtigt eller meget vigtigt. Derefter kommer ændrede boarding procedurer og tomme sæder mellem passagererne.
På hoteller står bedre rengøring øverst på ønskelisten. Den betragter otte af ti som det vigtigste eller allervigtigste. Næsten lige så højt på listen kommer online check-in, digitale værelses-nøgler samt krav om ansigtsmasker til både personale og gæster i hotellet.
Når det gælder generelle forbedringer i samfundet , vil to af tre forretningsfolk (67 pct) gerne have kontaktløs betaling mere udbredt. Over halvdelen (58 procent) går ind for infrarøde kameraer, der kan måle de forbipasserendes kropstemperatur….
(Indledningsfoto til artiklen: Jonathan Francisca / Unsplash)
Skriv et svar