For et par uger siden hed det sig i mange både internationale og danske medier, at Emirates ville droppe sine mange Airbus A380 fly.
Emirates ville dermed følge i hælene på bl.a. Air France og Lufthansa, som ikke længere ser et behov for kæmpefly i en verden efter Corona.
Enten var det en and, der blev sendt ud dengang, eller Emirates har skiftet mening meget hurtigt.
I hvert fald melder flyselskabets topchef Tim Clark nu ud i den store britiske avis ”Financial Times”, at Emirates vil beholde samtlige sine A380 maskiner.
De vil blive sendt på vingerne i små trin ad gangen, således at samtlige kæmpefly igen vil være i drift senest i 2022.
Emirates er den suverænt største kunde for Airbus A380. Det Dubai-baserede flyselskab råder over 115 eksemplarer, hvilket svarer nogenlunde til halvdelen af alle de mega-jumboer, som Airbus har bygget.
For tiden står næsten alle A380 fly parkeret på jorden hos Emirates.
Selskabet har været lige så hårdt ramt af Corona krisen som sine konkolleger, og Emirates gør i øjeblikket et forsigtigt comeback ved hjælp af mindre flytyper. Lige nu er der ikke passager-grundlag for luftens giganter.
Helt galt afmarcheret var medierne nok ikke for et par uger siden. En talsmand for Emirates erklærede nemlig senere, at flyselskabet gennemgik omkostningerne grundigt for hele sin flåde af fly. Det er 270 styk i alt.
Luftfarts-analytikere mente samtidig, at Emirates nok ville reducerede sin beholdning af A380 maskiner med omkring 40 styk. 69 eksemplarer var alt rigeligt til det netværk af ruter, som Emirates håndterer.
Nu har piben i hvert fald fået en helt anden lyd: Emirates’ topchegf siger, at ”vi vil ikke slippe et eneste af vores Airbus A380’ere.”
Spørgsmålet er vel også, om Emirates har råd til at droppe kæmpeflyet. Hele flyselskabets kerne-netværk mellem store lufthavne verden over er bygget op omkring A380.
For alle os andre, der synes, at Airbus A380 er et fantastisk fly at rejse med – masser af plads, højt til loftet, komfortabelt og støjsvagt – er det så en trøst, at i det mindste Emirates vil holde maskinen i luften.
Som nævnt er Air France og Lufthansa hastigt på vej ud af A380 epoken. Også Qatar Airways rasler med sablerne omkring sine 10 eksemplarer: ”They will return maybe never”.
All Nippon Airways (ANA) har bedt Airbus om at skubbe leveringen af sin tredje A380. Lige nu har det japanske flyselskab ikke brug for maskinen, fordi den civile lufttrafik mellem Toky og Hawaii er stoppet….
(Indledningsfoto til artiklen: MKJR / Unsplash)
Skriv et svar