Man må sige, at det er flot, når Danmarks næststørste lufthavn i Billund kan opretholde optimismen trods 98,3 procent nedgang i passagerer og fyring af 309 ansatte som følge af Corona krisen.
Billund Lufthavn (BLL) udsendte i går en pressemeddelelse, der i en positiv tone fortæller, at nu vender skuden. Langsomt, men den vender (trods alt) sammen med regeringens beskedne, nye rejsevejledninger.
Fremgangen ser Billund i, at DAT åbner en flyrute til Bornholm, og at Lufthansa begynder at flyve til Frankfurt igen.
Til gengæld nævner Billund ikke, at det ungarske lavpris-selskab Wizz Air har planer om to nye ruter fra den sydjyske lufthavn med start den 1. juli.
Den ene rute skal gå til Cypern og blev annonceret torsdag før pinse – altså en dag før Mette Frederiksen chokerede rejsebranchen ved kun at åbne grænserne for kun Tyskland, Norge og Island. Alle andre lande må vente indtil mindst 1. september.
Den anden nye Wizz Air rute fra Billund til Lviv i Ukraine. Spørgsmålet er så nu, om Wizz Air går i gang med at flyve til Larnaka på Cypernden 1. juli uden udsigt til at få fyldt maskinerne med ferieglade danskere – eller om ungarerne skubber åbningerne til efteråret.
Wizz Air er en stor kunde i Billund, hvor lavpris-selskabet med hvide, pink og lilla lakerede Airbus fly med de to nye ruter kommer på 13 i alt fra lufthavnen i LEGO’s hjemby.
I sin pressemeddelelse fra i går forklarer Billund Lufthavns ledelse, at den hårde beslutning om at afskedige så mange medarbejdere er truffet ud fra et optimistisk synspunkt om lufthavnens fremtid:
”Fyringsruten har været decideret forfærdelig. Men vi måtte handle rettidigt. Nu er vi på vej ind i en bedre tid, hvor vi skal leve op til den rolle, Billund spiller i Danmark,” siger Jan Hesselund. Han er administrerende direktør i Billund Lufthavn.
Lufthavnen regner således fortsat med at komme op på syv millioner rejsende om 20 til 25 år. Sidste år havde Billund 3,5 millioner passagerer, og i år vil dette tal blive mindst halveret.
Et enkelt lyspunkt ud over de nye og gen-åbnede ruter har Billund dog. Luftfragt mængden faldt i maj med kun 2,8 procent.
Trafikken kom især fra store chartrede cargo-fly, som transportere værnemidler mod Corona til Danmark eller levende avls-grise til Kina….
(Indledningsfoto til artiklen: Billund Lufthavn)
Skriv et svar