Har I lagt mærke til, om der er en forskel på den himmel, I har kigget op på her under Corona-krisen og dén, der var før?
Måske den er mere blå, fordi maj var den varmeste i mange år. Den rene blå himmel kan dog også skyldes, at den ikke forstyrres af hvide kondens-striber på kryds og tværs.
Faktisk er antallet af kondensstriber – og dermed en del af forureningen – blevet reduceret med 90 procent siden februar. Årsagen er selvfølgelig, at flytrafikken over Europa nærmest er gået i stå.
Nu, hvor flyselskaberne så småt er begyndt at skrue op igen, har klima-forskere og meteorologer fået ekstra travlt.
Hvis de vil nå at indsamle værdifulde data om luftkvaliteten med og uden mange fly, skal det være nu. Inden længe vil både CO₂ belastningen og de hvide striber nemlig være tilbage.
I denne weekend indleder det tyske center for luft- og rumtrafik (DLR) derfor sin kampagne ”Blue Sky”:
Den sender i de kommende 14 dage to forskningsfly i luften, som skal måle luftens indhold i den nedre del af atmosfæren, hvor trafikfly normalt færdes.
”Vi vil undersøge meget nøje, hvordan vores klima og miljø ændrer sig, når vi igen kører vores industrielle dagligdag op. Vi tror, at der er en stor forskel på luften for en måned siden og om to uger,” skriver DLR på sin hjemmeside.
Målet med ”Blue Sky” projektet er at få et bedre overblik over menneskers indflydelse på jordens atmosfære. Det har ikke tidligere været muligt at undersøge en tilnærmelsesvis ren himmel over Europa som her under Corona krisen.
Måle-flyvningerne vil foregå over Tyskland, Frankrig, Storbritannien og Irland. Forskerne vil også flyve frem og tilbage i de normalt meget befærdede fly-korridorer over Atlanten mellem Vesteuropa og USA.
Derudover er det planen, at DLR flyene skal overflyve storbyerne Berlin, München, Paris, Frankfurt og London i lav højde – en til to kilometer over jorden – for at undersøge, hvor meget Corona nedlukningerne har sænket trafik-forureningen fra biler, tog, busser osv.
De to målefly er henholdsvis er henholdsvis en Gulfstream G550 og en Dassault Falcon 20. Begge ombyggede udgaver af populære forretningsfly – og nu fyldt med sensorer, måleudstyr og computere.
Gulfstream’en er kaldes for et HALO fly – High Altitude and Long Research Aircraft. Det opererer I højder helt op til 15 kilometer. Det vil sige helt op til stratosfæren.
Falcon’en bruges derimod i lavere højder og kan bl.a. bruges til at måle luftforureningen fra trafikken nede på jorden.
De tyske forskere håber at have en rapport klar med evaluering af måle-resultaterne inden årets udgang. Rapporten vil sammenligne de nye tal med tilsvarende målinger fra 2019 og 2018….
(Indledningsfoto til artiklen: Alfons Schüler / Pixabay)
Skriv et svar