For tre uger siden troede de fleste, at nu var Tysklands store flyselskab – Lufthansa – reddet igennem Corona krisen. En truende konkurs var afværget, fordi regeringen i Bonn havde vedtaget en økonomisk hjælpe-pakke på ni milliarder euro.
Det var teorien. Praksis viste sig nemlig, at det var sværere end først ventet at få aftalen igennem hos konkurrence-overvågerne i Bruxelles og hos Lufthansas egne aktionærer.
EU’s krav til et ok for statshjælpen kom først frem i detaljer i går, hvor Lufthansa holdt en ekstra-ordinær generalforsamling. Den blev holdt virtuelt og varede i over seks timer.
Først sent i går eftermiddags kunne Lufthansas topledelse og regeringen omkring Angela Merkel ånde lettet op. 98 procent af aktionærerne sagde god for aftalen, der betyder, at de selv får mindre magt end før, og deres aktier bliver mindre værd.
Den store spænding skyldtes, at en af Tysklands rigeste mænd – mange-milliardæren Heinz Hermann Thiele – havde opkøbt ekstra aktier. Til sidst sad han med 15,5 procent af ejerskabet og kunne derfor blokere for godkendelse af stats-aftalen.
Det truede milliardæren med at gøre helt indtil sidste øjeblik, hvor han blev indkaldt til et personligt møde med to ministre i Berlin plus Lufthansas topchef Carsten Spohr.
Efter mødet ændrede Thiele emening og kundgjorde, at han ville stemme for aftalen. Hvad den tyske regering har lovet ham i mod-ydelse, er ikke kommet frem endnu. Men gætterierne er mange i Frankfurt, hvor den tyske fondsbørs ligger.
Tyske finans-analytikere mener, at Thiele spekulerede direkte i, at Lufthansa gik i frivillig betalings-standsning og konkurs. Det ville nemlig være resultatet ved et nej til aftalen.
Passagerer skal have en milliard
Faktum er, at Lufthansa i dag kan få overført 8,7 milliarder euro – ca. 66 milliarder kroner – fra finans-ministeriet i Berlin. Størstedelen er et stats-garanteret lån. 350 millioner euro er for de 20 procent af Lufthansas aktier, som den tyske stat køber som led i aftalen.
De mange euro falder et meget tørt sted. Den ellers så vel-polstrerede Lufthansa var på bogstavelig talt på ”r.v.n”. Kassen var helt tom, og der var slet ikke penge til at flyselskabets gæld.
I forbindelse med generalforsamlingen i går blev det nemlig afsløret, at Lufthansa skal betale over en milliard euro i erstatning til de passagerer, som ikke kom ud at rejse, fordi deres flyafgange blev aflyst på grund af Corona krisew.
Det er et enormt beløb, som Lufthansa har lovet at betale til sine kunder. Det skal ske i de næste seks til otte uger. Spændende at, om det sker.
Lufthansa får stækket vingerne
På generalforsamlingen kom også flere detaljer frem om, hvad EU med den danske konkurrence-kommissær Margrethe Vestager har krævet af Lufhansa for at godkende stats-støtten.
Et af kravene har været kendt længe. Nemlig, at Lufthansa skal afgive et antal p-pladser i sine to vigtigste lufthavne Frankfurt og München.
Disse ”slots” er livsnødvendige for flyselskaberne, fordi de giver retten til at hente og aflevere passagerer eller fragt.
Alle lufthavne har kun et bestemt antal ”slots” at afgive. Derfor bliver de ofte handlet til store million-beløb flyselskaberne imellem.
Lufthansa håber selvfølgelig nu, at interessen for at overtage selskabets reserverede p-pladser er begrænset. For hver slot, der bliver købt af andre selskaber, får Lufthansa øget konkurrence på sin hjemmebane. I Frankfurt alene skal Lufthansa sidde på 70 procent af alle slots.
Det andet EU-krav har til gengæld været hemmeligholdt indtil i går.
Det forbyder Lufthansa at købe andre flyselskaber i de kommende år – og i hvert fald frem til, at tyskerne har betalt 75 procent af det stats-garanterede lån tilbage.
Det vil være en helt ny situation for Lufthansa, der ellers har været et af de mest ekspansive flyselskaber i Europa.
Gennem de senere år har Lufthansa bl.a. købt Austrian i Østrig, Swiss i Schweiz og Brussels Airlines i Belgien.
Desuden er det almindelig kendt, at Lufthansa har haft stor lyst til at købe Alitalia i Italien og Condor i Tyskland.
Sidstnævnte er Tysklands svar på Spies’ Sunclass Airlines og transporterer primært feriegæster. Condor var indtil for nylig ved at blive opkøbt af polske LOT, men handelen røg i vasken midt i Corona pandemien. Polakkerne havde ikke råd.
Et meget mindre Lufthansa
EU har imidlertid sat en voldsom dæmper på Lufthansas udvidelses-trang. Tyskerne skal i stedet koncentrere sig om sine interne linier og få reddet så mange arbejdspladser som muligt.
I forhandlings-forløbet i de senere uger hed det sig, at Lufthansa ville blive tvunget til at fyre en stor procentdel af sine ca. 36.000 medarbejdere.
Desuden vil Lufthansa skære voldsomt ned i sin flåde på 286 passagerfly. Mest åbenlyst vil det være, at tyskernes 18 enorme Airbus A380 fly vil forsvinde i den kommende tid.
Nedskæringerne kan også ses i, at Lufthansa for et par dage siden sendte Sun Express Deutschland i konkurs. Det er et af to flyselskaber, som Lufthansa ejer sammen med Turkish Airlines. Det har 13 Boeing 737 maskiner og 1.200 ansatte.
Det andet Sun Express, der har base i Tyrkiet og primært flyver med ferie-rejsende, fortsætter. Det er dette selskab, som netop har gen-optaget sine flyvninger til København….
(Indledningsfoto til artiklen: Emslichter / Pixabay )
Skriv et svar