Mange har forslagene været i de senere uger, hvordan flyrejser kan gøres mere sikre i disse Corona tider. Inden mange rejsende føler sig mere trygge undervejs i flyene, vender de næppe tilbage på vingerne.
Det er flyselskaber og lufthavne godt klar over. Derfor dukker der hele tiden nye ideer op, som er mere eller mindre realistiske at gennemføre i praksis.
Den mest enkle er også den mest upopulære hos flyselskaberne: Nemlig at lade midtersædet på hver række stå tom, så der opstår en social fysisk afstand mellem passagererne.
Det forslag kan flyselskaberne ikke lide, fordi det betyder færre solgte pladser på en afgang. Især lavpris-selskaberne stritter imod. De henter deres overskud på de sidste 10-20 billetter, de kan sælge i et fly.
Flyselskaberne er selvfølgelig heller ikke glade for en anden idé. Den kom fra Haeco Cabin Systems, der vil hive hver anden sæderække ud og erstatte den med fragt.
Det skaber en mur mellem de rejsende, og selskaberne kan tjene flere penge på cargo. Til gengæld vil flyene kun rejse med mellem 50 og 60 procent af det normale antal passagerer.
Atter andre designere har foreslået, at man satte små mobile vægge op mellem hvert flysæde og i nakken på sædet foran en. Eller at man skiftevis lod sæderne vende bagud. Alt sammen for at undgå, at de rejsende ånder på hinanden.
Ingen af disse ideer er blevet til noget. Kun konceptet med at holde midtersædet har et par enkelte flyselskaber indført. De kunne alligevel ikke fylde deres afgange op, så de har nemt kunnet introducere den nye sæde-fordeling.
Til gengæld har alle europæiske og nordamerikanske flyselskaber – plus mange andre – kunnet blive enige om at maske-pligt i flyene.
Både passagerer og kabine-personale bærer mundbind på hele turen. Magasiner og aviser er afskaffet. Det samme er så vidt muligt også servering af mad og drikke.
Nu kommer der så et helt nyt forslag, der måske har en chance. Det kræver blot en lettere ombygning af passagerflyets klima-anlæg og bruger de luftdyser, der allerede sidder over hver passagerer.
Ud over almindelig, renset ilt skal dyserne udsende en sky – nærmest et slør – af en usynlig og ufarlig luftart. Den indhylder hver passager og blokerer for al ind- og udtrængning af virusser og bakterier.
Designerne bag det nye AirShield sammenligner konceptet med dét, man oplever ved indgangene til stormagasiner om vinteren. Her blæses der en varm luftstråle ind på kunderne, når de træder ind.
Air Shield er skabt af det amerikanske firma Teague, der har hjemsted i samme storby som Boeing – nemlig Seattle.
Teague-folkene kunne vel så køre hen forbi deres nabo og afprøve deres teori i praksis. Historien melder ikke noget om, hvorvidt det er sket.
I det hele taget kan man så også diskutere, om et system som AirShield vil gøre en større forskel. Allerede nu er moderne indrettede passagerfly ganske sikre, når det gælder Corona og andre virusser.
De indeholder nemlig HEPA filtre – ”High Efficiency Particulate Absorptions – der stopper 99,97 procent af alle farlige små-partikler i luften på kabinen.
Derudover bliver al luft i flyet udskiftet hvert tredje minut. Endelig llyder den friske luft fra oven og ned – ikke vandret mellem passagererne….
(Indledningsfoto til artiklen: Teague)
Skriv et svar