Ruteflyvning som i gamle dage vil vi nok ikke se i et godt stykke tid. Corona virussen har ganske enkelt rystet den civile luftfart så meget i sine grundvolde, at fremtiden vil betyde ændringer.
Ikke kun i en overgangs-fase som nu, hvor vi skal bære masker ii både lufthavne og fly, hvor kødannelser er tabu, og hvor mad og drikke ombord er næsten udelukket.
Vi vil også se forandringer på et mere overordnet niveau: I nogle lande rejser man fremover ikke længere indenrigs med fly.
Vingerne er erstattet af hurtige jernbanetog, som man køber billetterne til – hos flyselskaberne. Det vil vi bl.a. se i Frankrig, Østrig og Holland. Måske også snart i Tyskland.
Og så vil passagerflyene se anderledes ud. De vil typisk være mindre end før. Giganter som Boeing 747 eller Airbus A380 vil være sjældne gæster i lufthavnene.
Det kan ganske ikke svare sig at bruge de store maskiner længere. De er svære at fylde helt op, fordi færre mennesker vil rejse med fly. Desuden er de håbløse, når vi taler om miljø, CO2 og forurening..
Truslen mod de gigantiske Airbus A380 fly i to etager har været åbenlys i hele den periode, hvor Corona virussen har hærget.
Adskillige flyselskaber benytter lejligheden til at sende A380 på førtids-pension. Også selvom flyet er elsket af passagererne på grund af den gode plads, den høje komfort og den lydløse transport.
Lufthansa, Air France, Singapore Airlines, British Airways. Det er blot nogle af de flyselskaber, som prøver at slippe af med deres flåder af Airbus A380.
Nu ser A380 imidlertid også ud til at få følgeskab af den flytype, den egentlig blev udviklet til at afløse. Boeings legendariske 747 Jumbo.
Boeing skal nemlig have besluttet at lukke sidste kapitel for Boeing 747 nu. Senest i 2022 bygger Boeing den allersidste 747-8 maskine.
Fly-entusiaster har frygtet denne dag. De har vidst, at den nærmer sig. Selv de mest trofaste Jumbo-flyselskaber har ladet Boeing 747 afløse af nyere flytyper som f.eks. Boeing 777 og 787 eller Airbus 350 og 330.
Jumboen har fløjet luften tyndt over vores klode i 50 år. Maskinen er en aldrende dame, der mere end noget andet fly har gjort verden mindre for et stort antal mennesker.
Det historisk set groteske er, at Boeings Jumbo ser ud til at overleve sin A380 afløser fra Airbus. Boeing 747 findes nemlig en populær cargo-version, hvor næsen kan klappes op for at give adgang til et stort fragtrum.
Den udgave af Jumboen vil vi sikkert set i lufthavne i en del år endnu. Airbus A380 findes ikke i en ren lastvogns-udgave og vil derfor dø ud hurtigere.
Da Boeing lancerede sin 747’er tilbage i 1968, tog flyfabrikken en stor risiko. Boeing vandt og har sidensolgt 1.571 eksemplarer af ”luftens dronning.”
I 2007 kom Airbus alt for sent med sin jumbo. A380 var større end 747 og kunne tage op til 850 passagerer, men kunne kun finde plads i nogle få lufthavne.
Forudseende direktører for flyselskaber kunne allerede for 10 år siden, hvor trenden gik hen. Mod mindre maskiner, der kunne flyve meget længere.
Det bedste eksempel er Airbus’ succes med sine A321 XLR modeller, som kan krydse Atlanten med relativt få passagerer ombord. Det gør driften mere fleksibel, fordi man også kan flyve til mindre lufthavne.
Corona pandemien har accellereret denne udvikling mangefold. I dag er der langt færre ruter, hvor det kan betale sig at bruge store fly med plads til over 300 eller 400 passagerer.
Boeing har vidst længe, at Jumbo’ens pension nærmere sig med hast:
Ifølge det amerikanske nyheds-bureau Bloomberg har Boeing i de senere år tabt 40 millioner dollars på hver 747, fabrikken fremstillede.
Siden 2016 producerer Boeing kun seks Jumboer om året. Den sidste bestilling på en 747 modtog Boeing i 2017. Ordregiver var såmænd Det Hvide Hus i Washington, der manglede en ny Air Force One til præsident Trump….
(Indledningsfoto til artiklen: Nafis Al Sadnan / Unsplash)
Skriv et svar