De første charterfly er taget afsted sydpå fra Danmark, og fra senere i denne uge begynder trafikken til Middelhavet for alvor at gå på vingerne.
Det bliver dog i noget mindre målestok, end vi er vant til på denne årstid:
Dels er langt fra alle populære rejselande åbnet for danskere endnu. Tyrkiet, Ægypten, Tunesien, Malta og Portugal mangler, mens Spanien stadig kæmper med Corona virus i nogle regioner – f.eks. i Katalonien med Barcelona.
Dels har mange danskere valgt at blive hjemme i Danmark i denne sommer. De tør ikke at rejse udenlands på grund af smittefaren, eller de har booket sommerhus, længe før charterselskaberne fik lov til sælge rejser igen.
Her i juli og august sender de største danske charterselskaber tilsammen omkring 20 fly afsted sydpå til Middelhavet. Ikke imponerende. Til gengæld ser efteråret ud til at blive godt. I hvert fald, hvis danskerne får mulighed for at holde ferie på den tid af året.
Rejsebureauer og rejse-arrangører – sidstnævnte er fagbetegnelsen for charterselskaber – har selvfølgelig ikke ligget helt stille i den periode, hvor de danske landegrænser har været lukket.
De har måttet tilpasse sig til den nye verdens-situation og har bl.a. udviklet programmer, der sikrer forbedret sikkerhed og hygiejne på hele ferierejsen – fra maskepligt og ekstra rengøring i flyene, over færre mennesker i transfer-busserne til uddannelse af hotelpersonale i Corona regler og afskaffelse af buffetter.
Hos Danmarks tredje-største charterselskab TUI har man udviklet en ti-punkts-plan, som alle selskabets hoteller skal overholde.
”Rejselysten har længe været hæmmet af en frygt for Corona. Den bedste måde at genskabe tilliden til rejser er ved at tilbyde gæsterne en øget sikkerhed og tryghed,” forklarer Mikkel Hansen. Han er kommunikationschef hos TUI i Danmark.
Foranstaltningerne hos TUI er en tilføjelse til allerede gældende regler fra den lokale regering på de respektive destinationer.
For at sikre et ligeså højt niveau af sikkerhed på hoteller, som TUI samarbejder med, men ikke selv ejer, har TUI lanceret et omfattende trænings- og inspektions-program i samarbejde med den førende hygiejne- og sikkerhedsvirksomhed, Cristal International Standards..
Planen for TUIs egne hoteller er i detaljer:
Online check-in: På mange hoteller kan gæster tjekke ind via hjemmeside eller app og dermed undgå unødvendig nærkontakt i receptionen.
Regler om distance: På offentlige steder som f.eks. restauranter og træningscentre skal ansatte holde halvanden til to meters afstand til hinanden og gæsterne.
Personlig planlægning: Ansatte vil arbejde sammen i faste hold, så potentielle smittekæder hurtigt kan opspores.
Restauranter: Kapaciteten reduceres betragteligt, og borde placeres med minimum halvanden meters afstand til hinanden.
Udvidelse af åbningstider: Åbningstider for hotellets faciliteter, herunder restauranter, udvides for at gøre plads til alle gæster.
Underholdning og aktiviteter: Kun aktiviteter, sport og underholdning, som involverer få deltagere uden nærkontakt, vil være tilgængelige. Golf og tennis kan godt finde sted, mens fodbold-turneringer ikke kan.
Flere dispensers med håndsprit: Antallet af dispensers udvides betydeligt, så gæster og ansatte kan desinficere deres hænder, hvor der kan opstå kontakt. Det er f.eks. alle de steder, hvor der tilbydes mad og drikke samt ved sportsfaciliteter og lobbyområde.
Rengøring af værelser: Alle værelser rengøres grundigt, før gæsten ankommer. Det samme gør sig gældende, før nye gæster tjekker ind. De mest benyttede områder som f.eks. badeværelset samt enheder og apparater som fjernbetjeninger får særlig opmærksomhed.
Restriktioner ved selvbetjening: Selvbetjenings-tilbud som buffeter vil blive reduceret til et minimum. Hvor det er muligt, vil mad og drikke serveres til gæster af personale, som har beskyttelsesmasker på.
Grundig træning: TUI træner ansatte på sine hoteller i, hvordan de kan tage forholdsregler over for gæster og kolleger.
(Indledningsfoto til artiklen: TUI)
Skriv et svar