Når Ryanairs stor-talende topchef Michael O’Leary hævder, at lave billetpriser er den bedste vej ud af luftfartens Corona krise, kan det meget vel være, at han har ret.
Nye tal fra den store amerikanske avis ”Wall Street Journal” viser nemlig, at lavpris selskaberne vinder en stadig større markedsandel fra de traditionelle flyselskaber – ”legacy airlines” på engelsk.
Denne udvikling ser ud til at fortsætte med øget hast efter Corona pandemien.
Hvis det holder stik, får mange flyselskaber som f.eks. SAS. Lufthansa, British Airways eller Air France en ekstra hovedpine at tage vare på.
Ud over den, de lider af for tiden. Nemlig, hvordan de med drastiske besparelser og fyringsrunder kan komme tilbage på vingerne igen efter tre måneders Corona stilstand.
Wall Street Journals prognoser bygger på tal fra amerikansk luffart, men præcis samme trend kan formentlig også ses i Europa.
Efter den første uge af juli er USA’s lavpris-selskaber som Southwest og Frontier vokset fra to millioner passagerer i hele maj til 4,8 millioner på syv dage i juli.
I samme periode er antallet af afgange målt i ledige sæder gået op fra 3,1 til 6,4 millioner hos de tre store ”gamle” flyselskaber American, United og Delta – tilsammen.
Før Corona krisen sad lavpris-selskaberne på 33 procent af det amerikanske marked. Her i juli er andelen vokset med 10 procent til 43.
Wall Street Journal skriver, at de ”gamle” flyselskaber vil tabe yderligere terræn i de næste måneder, hvis ikke det lykkes for dem at lokke et stort antal passagerer tilbage i sæderne.
I øjeblikket forsøger mange flyselskaber at overtale ængstelige rejsende med budskaber om tryghed, sikkerhed og minimal fare for Corona virus.
Hvis de ikke hjælper, kan priskrigen til gengæld smitte over til alle selskaber. Også, selvom lande som Schweiz og Østrig har vedtaget love, der skal forhindre pris-dumping på flybilletter….
(Indledningsfoto til artiklen: Miguel Angel Sanz / Unsplash)
Skriv et svar