Det er ikke kun hoteller og flyselskaber, der må gennemleve hårde tider, mens Corona virusset stadig spreder sig i store dele af verden.
Verdens flyfabrikker har det også svært. Især dem, der lever af at producere civile passagerfly. Når ingen kan fylde deres fly op med rejsende, er der heller inge, som gider købe nye fly. Tværtimod skærer flyselskaber ned og aflyser allerede afgivne ordrer.
Den erfaring får verdens to største flyfabrikker – Boeing og Airbus – mangefold her i første halvår af 2020. Boeing bliver faktisk ramt på to fronter samtidig. Ikke en nem opgave for topledelsen. Den må føle, at næsten alt rotter sig sammen mod den.
Situationen er blevet meget tydelig i de seneste par dage, hvor både Boeing og Airbus har offentliggjort deres tal for juni og for hele andet kvartal. De er trist læsning, hvis man er aktionær i en af de to flyfabrikker.
MAX katastrofe hos Boeing
Boeing leverede således kun syv passager- og fragtfly til kunder i juni. I hele kvartalet blev det til 20. Det svarer til 78 procent færre end i april, maj og juni for et år siden.
Boeings redning ligger i, at fabrikken også bygger masser af militærfly og rumfarts-udstyr som f.eks. satellitter. Salget af helikoptere til militære formåk steg faktisk i årets andet kvartal.
Amerikanske medier beskriver det, som Boeing gennemlever i øjeblikket, for en ”perfect storm”:
For det første modtager Boeing ingen ny ordrer fra flyselskaberne. For det andet er Boeing ikke kommet igennem uvejret fra 737 MAX skandalen for halvandet år siden.
MAX-maskinen har stadig ikke fået tilladelse til at transportere passagerer endnu. Måske den kommer til efteråret. I stedet streger flere og flere kunder deres bestillinger af 737 MAX og truer tilmed at sagsøge Boeing for erstatning.
Det gælder ikke mindst Norwegian, der ifølge norske medier har aflyst ordrer på 97 Boeing fly. De 92 af dem er MAX maskiner. Samtidig har Norwegian lagt sag an mod Boeing for at få allesine udbetalinger for flyene tilbage.
Ifølge Boeing lykkes det at producere og levere i alt 20 civile fly til kunderne i andet kvartal. Det var følgende typer – med antallet af maskiner leveret i samme periode sidste år angivet i parentes:
- Boeing 737 – 4 – (9)
- Boeing 747 – 1- (1)
- Boeing 767 – 4 – (14)
- Boeing 777 – 4 – (10)
- Boeing 787 – 7 – (36)
- I alt – 20 – (70)
I hele juni modtog Boeing kun én eneste ny ordre på et fly. Det kom fra cargo-selskabet Fedex Express, der bestilte en Boeing 767-300 F.
Hvad værre er for Boeing er, at kunderne flygter fra 737 MAX – og bestemt ikke kun Norwegian. I maj Boeing totalt set 295 afbestillinger. I juni var tallet vokset til 355 – og det var inden Norwegian.
Ingen købte en Airbus i juni
Den europæiske flygigant Airbus har ikke en MAX-skandale at slæbe rundt på, men det betyder bestemt ikke, at forretningen går meget bedre end hos ærkerivalen Boeing.
Indtil Corona pandemien stoppede næsten al civil luftfart, levede Airbus højt på MAX’ens nedtur. Så godt gik det, at Airbus slet ikke kunne følge med at bygge A320, A319 og A321 maskiner, der er direkte rivaler til Boeing 737 MAX.
I juni modtog Airbus ikke en eneste ny ordre. Dermed ligger Airbus dårligere end Boeing, der trods alt fik en enkelt bestilling.
Til gengæld kunne Airbus levere fem gange så mange maskiner til kunderne i juni – nemlig 36 mod Boeings syv.
I hele første halve år af 2020 har flyselskaberne bestilt 298 nye Airbusser. Det er 91 færre end på samme tidspunkt for et år siden.
I årets første seks måneder har Airbus afleveret 196 maskiner til kunderne:
- Airbus A220 – 11
- Airbus A320 familien – 157
- Airbus A330 – 5
- Airbus A350 – 23
I en kommentar til de netop offentliggjorte tal siger Airbus’ topchef Guillaume Faury, at fabrikken først venter at en øget efterspørgsel på nye A320 fly i 2022. Indtil da vil Airbus maksimalt bygge 40 fly om måneden af sin bestseller.
Samme salgstal som i 2019 vil Airbus dog næppe nå før i perioden 2023 til 2025. Flyselskaberne køber først mindre flytyper som Airbus A220, A319, A320 og A321. Store langdistance maskiner venter de med….
(Indledningsfoto til artiklen: Albert 22278 / Pixabay)
Skriv et svar