Mens sejladser så småt begynder igen langs Europas kyster, har verdens største marked for krydstogter netop forlænget sit forbudt. Det er USA, der i øjeblikket er et af de hårdest ramte lande for Corona.
Natten til i dag dansk tid har den amerikanske sundheds-myndighed CDC forlænget sin ”No Sail Order” indtil slutningen af september.
Begrundelsen er den udbredte COVID-19 pandemi i USA og den høje risiko for virus smitte ombord på krydstogtskibe, hvor mennesker går og bor tæt op ad hinanden.
I de senere måneder har krydstogt branchen sørger for adskillige negative overskrifter med store Corona udbrud ombord på flere skibe.
Nogle af skibene måtte sejle rundt i uger med syge og døde ombord, fordi ingen lande vil give dem tilladelse til at gå i havn.
Krydstogt-rederiernes egen branche-organisation CLIA, hvor alle større rederier er medlem, har tidligere frivilligt stoppet alle sejladser til midten af september.
Med den nye ordre fra amerikanske CDC vil krydstogt-sæsonen ud fra f.eks. Miami til Caribien eller langs USAøs vestkyst til Alaska tidligst komme i gang til oktober.
Norge ser til gengæld ud til at nyde godt af krydstogt stoppet andre steder i verden.
Det norske rederi Hurtigruten er det første krydstogt rederi, der har genstartet både krydstogter og færge-sejladser med udenlandske turister ombord på postskibe langs kysten på vores nordlige naboland.
Også det store tyske TUI Cruises indleder fra næste uge sine første sejladser under betegnelsen ”blå rejser”. Det er små korte sejladser på tre til fire dage i Nordsøen, Østersøen og til Norge.
TUI’s tyske konkurrenter Aida og Hapag-Lloyd Cruises har planer om at lancere lignende koncepter inden længe. I alle tilfælde afgår krydstogterne fra Hamborg eller Kiel.
Kendetegnende for de blå krydstogter er, at skibene forbliver til havs under sejladserne. De besøger ikke havne som f.eks. i Danmark undervejs.
TUI Cruises har åbenbart så stor succes med sine korte blå rejser, at rederiet fra den 7. august udvider med lidt længere krydstogter af syv dages varighed. Rejserne for ”Mein Schiff 1” og ”Mein Schiff 2” går til Norge….
(Indledningsfoto til artiklen: Larry White / Pixabay)
Skriv et svar