For en gang skyld har den amerikanske flygigant Boeing positive nyheder. Siden marts sidste år har det ellers næsten kun være dårlige historier, der kom fra den kant:
Startforbud for fabrikkens mest solgte flytype – Boeing 737 MAX – og så kom Corona krisen, der fik flyselskaberne til at stoppe næsten alle indkøb af nye maskiner. Kun Boeings afdeling for militærfly og satellitter havde fortsat omsætning her i foråret.
I går kom der så omsider mere optimistiske toner fra Boeing. Oven i købet fra to sider på samme tid.
Det vigtigste var nok, at de amerikanske luftfarts-myndigheder – FAA – meldte ud officielt, at man nu indledte den sidste fase af godkendelsen af en forbedret Boeing 737 MAX.
FAA – Federal Aviation Agency – kaldte det en ”vigtig milesten”, men bestemt ikke den endelige godkendelse.
FAA’s test-piloter har tilsyneladende gennemført en række vellykkede prøveflyvninger af den forbedrede MAX i første halvdel af juli.
Nu mangler så bl.a. en fase på 45 minutter, hvor offentligheden får lov til at se og kommentere FAA’s vurderinger af Boeing flyet.
Hvis også denne fase kører glat igennem, ventes Boeing 737 MAX at blive frigivet til passager-trafik sidst på året eller i begyndelsen af 2021.
MAX flytypen blev ”grounded” i marts 2019 efter to fatale styrt, der kostede 346 mennesker livet. Styrtet skyldtes bl.a. problemer med computer-styringen af passager-flyet.
Resultatet blev, at alle flyselskaber i verden med MAX-fly måtte stoppe brugen af dem. Hos Norwegian drejer det sig om 18 maskiner, selskabet ikke har kunnet bruge i snart halvandet år.
Boeing selv har flere gange troet, at nu var den hjemme med en ny godkendelse. Men hver gang blev der opdaget nye fejl og mangler i flytypen, der stoppede processen.
737 MAX skandalen har kostet Boeing mange milliarder dollars og betød bl.a, at den gamle topledelse i koncernen blev fyret. Tilliden til dens gøren og laden manglede.
Boeing overvejer helt ny flytype
Den nye topledelse med CEO David Calhoun viser sig nu mere udadvendt og optimistisk. Han er sågar begyndt at tale om en helt ny fly-model, der ikke bare er en forbedring af en gammel. Det var et af problemerne med MAX, der grundlæggende byggede videre på den populære Boeing 737. Den flytype er efterhånden 53 år gammel.
I et interview med det internationale fagmedie ”Aviation Week” siger Boeing-bossen, at hans folk i øjeblikket gransker markedet for at finde en niche, hvor man kan placere en helt ny flytype.
Den vil blive udviklet helt fra grunden af og ikke være en ny version af en ældre model. Den vil præsentere helt nye design koncepter i passager kabinen.
På motorsiden vil der ikke ske de store ting, fordi alle venter på nye teknologier som eldrift eller motorer med brændstof-celler. De er bare ikke klar foreløbig.
Samtidig skal den nye flytype kunne laves ”for færre penge, mere effektivt og på et højere kvalitets-niveau end nogensinde før hos Boeing, siger David Calhoun.
Han tilføjer, at Boeing ikke nødvendigvis vil gå efter en direkte konkurrent til Airbus’ succesrige A321 model.
A321 XLR er det første ”lille” passagerfly, der har lige så lang rækkevidde som de store Airbus A350 og A330 eller Boeing 777 og 787 Dreamliner.
A321 har desuden den fordel, at flyet kan bruges mere fleksibelt end de store. Det kan f.eks. indsættes på ruter med færre passagerer og alligevel tjene penge..
”Alle kan se, at luftfarten er inde i en dyb krise på grund af Corona. Nedturen er værre end efter den 11. september 2001 med World Trade Center. Det vil tage længere tid, inden luftfarten er tilbage på niveauet før pandemien,” siger Calhoun i interviewet.
Med hensyn til 737 MAX fortæller Boeing bossen, at der bliver gjort store fremskridt. Boeing er blevet grundlæggende ændret indefra. Teknologi står nu igen i centrum for alt.
”Boeing har ressourcerne til at komme tilbage. Vi har også et udvalg af fly, som vi ikke kun kan overleve med, men vinde markedet,” hævder Calhoun….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar