Den amerikanske flygigant løber ind i det ene problem efter det andet i år.
Nu viser tekniske undersøgelser, at ældre Boeing 737 fly risikerer at være rustet i jetmotorerne, mens maskinerne har stået ubeskæftigede på jorden i flere måneder. Det har de været tvunget til på grund af Corona pandemien verden over.
Omkring 2.000 Boeing 737 fly kan være ramt af rust-angrebet, der i værste fald kan betyde, at motorerne sætter ud, mens maskinen er i luften.
Der er ikke tale om Boeings skandaleramte 737 MAX fly, der har haft startforbud i snart halvandet år efter to fatale flystyrt med 346 dræbte.
Denne gang drejer det som om ældre Boeing 737 NG og Classic, som mange flyselskaber har anvendt i årevis uden større problemer.
De amerikanske luftfarts-myndigheder FAA har ikke udstedt et start-forbud som ved den nyere 727 MAX flytype.
I stedet skal alle jetmotorer i de berørte Boeing modeller efterses en ekstra gang så hurtigt som muligt. Finder man rust-angreb under tjekket, står Boeing parat med reservedele.
Alarmen fra FAA – Federation Aviation Agency – viser nok engang, at selv små tekniske fejl kan få svære passagerer i et stort passagerfly med flere hundrede mennesker på.
Den nye rust-fejl drejer sig om en ventil, der kan stoppe med at virke, når den ikke har været i brug igennem længere tid. Den sætter sig ganske enkelt fast i åben position, skriver FAA.
Mere præcist drejer det sig Boeing fly af typerne 737-300, -400, -500, -600, -700, -700C, -800, -900 og -900ER. De kaldes overordnet for Boeigng 737 NG (New Generation) og Classic.
Mange flyselskaber har været tvunget til at holde deres maskiner på jorden i flere måneder på grund af Corona pandemien. Det har dele af Boeings 737 motorer åbenbart ikke haft godt af….
(Indledningsfoto: Nickyhardinguk / Pixabay)
Skriv et svar