Når Corona pandemien har lukket tusinder af museer verden over, gælder det om at holde mulige gæsters interesse oppe med sjove online aktiviteter.
Museer, der har råd og en dygtig multimedia afdeling, tilbyder f.eks. virtuelle rundvisninger på flere forskellige sprog.
Med en mix af fotos, videoer, tekst og speaker stemme får man faktisk en bedre oplevelse end ved en normal guided tur. Man kan nemlig stoppe op og tage en pause, hvornår man vil – og har samtidig god tid til at læse beskrivende tekster om kunstværkere og kunstnere.
Mange museer har heldigvis også opdaget, at man kan lave god underholdning via de sociale medier. Den har f.eks. ført til en global konkurrence blandt museerne, hvem der udstiller den flotteste bagdel.
Der er naturligvis ikke tale om museums-inspektørens rumpe eller den nydelige numse på museets unge kvindelige studenter-medhjælper.
Konkurrencen kører på statuerne. De klassiske viser som regel nøgne personer af både mandlig og kvindelig observans. Da statuerne som regel er idealiserede af billedhuggerne, er der mange flotte bagdele af konkurrere om.
Det hele begyndte i april i England med nogle ledende museumsfolk brugte Twitter til at drille hinanden visa hash-tagget #CuratorBattle.
Den første konkurrence kørte på, hvem der havde de mest ulækre og ”creepy” genstande. Siden er der hver måned kommet nye emner at kappes op. Med rumpetterne som den hidtil mest populære.
Prøv selv at tage på en virtuel museums-rejse hjemme fra sofaen eller på mobiltelefonen. Her er nogle eksempler på sjove tweets fra konkurrencen om den bedste bag….
(Indledningsfoto til artiklen: Dainis Graveris / Unsplash)
Skriv et svar