I kølvandet på den første Corona pandemi – der kan jo sagtens komme en ny – løber diskussionen flittigt om, hvordan Europas flyselskaber vil klare sig ud af krisen.
Nedskæringer i personale og fly er allerede i brug som recept. Det næste kunne være billetpriserne.
Her mener nogle, at det bliver dyrere at flyve fremover – bl.a. fordi flere lande lægger grønne afgifter på flybenzinen. Andre mener, at den benhårde konkurrence fra før Corona kommer tilbage.
En af sidstnævnte er Ryanair. Her mener man, at lave priser vil skille fårene fra bukkene i den kommende tid. Kun de stærkeste overlever.
Derfor dumper Ryanair billetter fra Danmark til 39 kroner. Tilbuddet er dog som altid begrænset, og man skal booke inde midnat i dag mandag for at få en chance for en superbilig flyrejse i perioden mellem nu og den 31. oktober 2020.
For de 39 kroner kan man f.eks. rejse med Ryanair fra København til Dublin, Madrid, Prag, Gdansk. Napoli, Düsseldorf og Thessaloniki.
Samme lave pris gælder for rejser fra Billund til Alicante, London Stansted, Milano, Budapest, Pisa, Mallorca, Rom og Prag. Endelig kan man flyve fra Aarhus til Gdansk for 39 kronerr.
Samtidig har Ryanairs marketing- og digital-chef Dara Brady i et nterview med det tyske rejsebranche medie ”FVW” givet et opsigtsvækkende bud på, hvordan Europas luftfart vil se ud om et par år eller tre:
”Meget kommer an på, hvordan den nuværende situation med rejse-restriktioner om statsstøtte til flyselskaber fortsætter,” vurderer Dara Brady.
”Allerede før Corona krisen har vi hos Ryanair sagt, at kun fire eller fem store flyselskaber vil overtage næsten det europæiske marked. De vil så dele 80 procent af kagen mellem sig. Corona pandemien vil accelerere denne konsoliderings-bølge,” fortsætter han.
Ryanair-chefen mener, at de store overlevere vil være Lufthansa Group, Air France-KLM, Ryanair Group og British Airways / Iberia. Wizz Air og easyJet er for små og er derfor i fare for at blive opkøbt.
Efter en juli og august med fremgang er Ryanair nu oppe på ca. 1.000 flyafgange om dagen. Det lyder som meget, men er faktisk kun 40 procent af kapaciteten fra for et år siden.
Heller ikke billet-salget er helt oppe i omdrejninger: Kun 70 procent af flysæderne hos Ryanair er optaget mod normalt 93 procent. Det vil flyselskabet ændre med superlave priser.
De stigende smittetal i Europa og nye rejse-restriktioner er bl.a. gået ud over Ryanairs vigtige ferie-marked i Spanien. Lavpris-giganten har derfor skruet ned for forventningerne til vinter-sæsonen, der indledes i oktober.
Ryanair havde forventet at komme op på 70 procent af sine tidligere afgange, men tror nu kun på 60 procent. Det skal bl.a. ske med feber-tilbud på billetterne.
Tre nye ruter fra Billund
Om det også kommer til at ske med de tre nye ruter, som Ryanair vil åbne til og fra Danmark i oktober, får vi at se i de kommende uger.
Alle tre ruter har udgangspunkt i Billund og går til henholdsvis Krakow og Gdansk i Polen og Vilnius i Litauen. Første flyvninger gennemføres den 25. og 27. oktober….
(Indledningsfoto til artiklen: Polina Tankevitch / pexels)
Skriv et svar