For snart mange år siden skrev jeg en artikel om, at det dengang helt nye Airbus A320 fly blev styret af to computere, der ikke var stærkere end en Commodore 64 til hjemmebrug.
Artiklen blev læst helt nede i Airbus’ top-etager og resulterede i, at jeg få dage efter blev sendt ned til flyfabrikkens hovedkvarter i franske Toulouse for at se, hvor high-tech’ede de nye passagerfly var.
Airbus dementerede aldrig, at jeg i princippet havde ret i min artikel. Det vil hverken Boeing eller Airbus næppe heller gøre i dag, når jeg afslører, at moderne smartphones har en computerkraft, der er højere end de passagerfly, der flytter os verden rundt.
Boeing 747, der nu er ved at blive sendt på pension af de fleste flyselskaber, er endnu mere grotesk: Jumboens computere bruger 3,5 tommers floppy drev til at lagre vigtige informationer som f.eks. landkort til navigationen.
Ældre læsere af Trends & Travel husker sikkert, at floppy diske var noget, man brugte før cd’ere og dvd’ere – og meget længe inden MicroSD memory kort eller SSD-diske, som vi kender i dag fra vores laptops, mobiltelefoner og kameraer.
Gammel elektronik er ikke nødvendig dårlig, bare den er gennemprøvet og stabil. Derfor kan passagerfly sagtens køre på udstyr, som vil virke dybt forældet på en smartphone, iPad eller pc i dag.
Researchers fra det britiske cyber-sikkerheds-firma Pen Test Partners fik forleden lov til at kigge ned i maven på et Boeing 747 fly fra British Airways (BA) for at opdage, hvor vigtigt det gamle floppydrev stadig er for driften af det store passagerfly.
Navigationen skal løbende opdateres, og hver 28. dag skal en BA ingeniør kravle ned i flyets såkaldte ”avionics bay” for at lægge fem floppydiske i med de seneste data på.
Floppy opdagelsen i det aldrende Jumbo fly er langt fra den eneste overraskelse, som moderne mennesker vil få, når de kigger en airliner efter i sømmene.
De første computere til passagerfly dukkede op i 1970’erne. Det var samtidig med, at mikrodatamaterne – det hed pc’ens forfader – begyndte at dukke op hos it-nørder verden over. Til sammenligning: IBM’s PC kom i 1981 og Apples Macintosh i 1984.
I flyene hedder de Flight Management Systems (FMS). De betjenes af piloterne iog bruges til at bestemme flyets position ved hjælp af GPS og interne positions-målere. De afløste den tredje person i cockpittet dengang – navigatøren.
Da Boeing lancerede sin storsælgende 737 model i 1967, havde dens FMS computere en hukommelse knap 200 kb (kilobytes). Den er siden blevet udvidet til 288 kb i 1990 og til 1 MB to år efter.
Boeings mest populære flymodel – 737 Classic – rejser rundt med 2 MB memory i maven. Efterfølgeren 737NG har 8 GB, mens det er ukendt, hvor meget datalager der ligger i Boeings seneste 737 MAX.
Bedre ser det ikke ud hos Boeings ærkerival Airbus. Ifølge konsulent-firmaet Mitre flyver mange ældre A320 maskiner med computere på 400 kb eller op til 7 MB.
Det er specifikationer, som får enhver smartphone ejer til at trække på smilebåndet. Hans eller hendes mobil har mindst et lager på 64 eller 128 GB. Det er 16.000 gange mere end i Boeing flyet!
De nyeste generationer passagerfly har selvfølgelig fået langt større og stærkere computere ombord. Ellers ville det ikke have været muligt at udskifte snesevis af analoge instrumenter i cockpittet med nogle få store digitale skærme.
En meget stor del af de passagerfly, som krydser himlen i dag, bruger dog stadig de gamle systemer. Det gælder f.eks. knap 6.000 Boeing 737 maskiner.
Men igen: Det betyder dog ikke nødvendigvis, at flyene er farlige at flyve i. Computere i fly skal kun løse en enkelt opgave, mens pc’en foran os bruges til mange forskellige ting. Pc’en kræver derfor meget mere af sin processor og mængden af hukommelse og lager.
Når I næste gang går ombord i et rutefly med jeres iPhone eller Android mobil tændt, kan det jo være, at I husker, at flyet har et memory som en guldfisk i sammenligning med jeres smartphone….
(Indledningsfoto til artiklen: Hugh Diesel / Pixabay)
Skriv et svar