Hos verdens to store flyfabrikker – Airbus og Boeing – er man tilfreds med småt her i disse Corona tider. Så længe det ikke er negative tal, er alt (nogenlunde) godt.
Det viser de to fly-producenters netop offentliggjorte tal for august måned. Her har Airbus igen klaret sig bedst, mens det skandale-ramte 737 MAX fly fortsat plager Boeing.
Airbus glæder sig således over en august helt uden nye afbestillinger fra kriseramte flyfabrikker. Airbus fik sågar ordre på et enkelt nyt fly – en A320neo.
I august leverede Airbus kun 39 nye maskiner til sine kunder. Det er færre end planlagt, fordi flere flyselskaber har bedt om at få deres bestilte fly leveret senere. Med de begrænsede ruteplaner, som kan gennemføres i øjeblikket, er der ikke brug for ekstra maskiner.
Airbus ville oprindeligt bygge 880 passagerfly i år. De planer er for længst skrottet på grund af Corona. I stedet har Airbus skåret ned og fyret 15.000 af sine 90.000 medarbejdere i afdelingen for civile fly.
Ærkerivalen Boeing fik fem gange så mange nye ordrer i august, men til gengæld hober afbestillingerne sig op på 737 MAX modellen. Siden nytår har Boeing modtaget omkring 1.000 af dem.
For et par år siden pralede Boeing med at have 5.000 ordrer på den seneste nye version af 737 flyet til de korte og mellemlange distancer.
Så kom to fatale flystyrt med 346 dræbte og et globalt startforbud for 737 MAX modellen. I dag har Boeing kun 3.455 MAX’er i ordrebogen.
Med i det tal er regnet de 387 eksemplarer, som Boeing havde leveret til flyselskaber inden flystyrtene. Norwegian har 18 af dem.
De har stået ubenyttet på jorden siden marts 2019 og venter fortsat på, at de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA godkender Boeings forbedringer af MAX og giver det en ny start-tilladelse.
Den har været forsinket i flere omgange, men tidspunktet nærmer sig. Formentlig vil det ske her i efteråret, så flyselskaberne kan sætte deres modificerede 737 MAX i drift lige efter nytår. Det gælder bl.a. Ryanair.
Den forestående godkendelse har også øget tilliden til Boeing hos flyselskaberne. I august fik Boeing således fem nye ordrer på MAX maskiner. To skal gå til det polske lavpris-selskab Enter Air. Hvem der har bestilt de tre andre, er ikke offentliggjort.
Til gengæld ser Boeing ud til at rende ind i problemer med sit større t87 Dreamliner fly. Det har været fabrikkens bestseller i den periode, hvor 737 MAX har haft karantæne.
I slutningen af august måtte Boeing fortælle, at otte Dreamliners var blevet ”grounded” og omgående sendt til kontrol og reparation. De pågældende fly kommer bl.a. fra Singapore Airlines, Air Canada og United Airlines i USA.
Et af problemerne er tilsyneladende, at to sektioner af skroget bagerst i flyet ikke slutter tæt nok sammen. De kan derfor ikke tåle maksimal belastning.
Et andet problem er, at kompound materialerne på vingernes underside ikke er glatte nok. De overskrider Boeings tolerance grænse på 0,127 millimeter.
Boeing vil ikke oplyse, hvor mange Dreamliner fly der har fejlene. Amerikanske luftfarts-medier tror, at der kan være tale om flere hundrede….
(Indledningsfoto sf Boeing 737 MAX til artiklen: Boeing)
Skriv et svar