I en sjælden skarp tone bliver flyfabrikanten Boeing og de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA beskyldt for alvorlige konstruktionsfejl, hemmeligholdelse af information og vildledning af offentligheden i forbindelse med det skandaleramte Boeing 737 MAC fly.
MAX har haft startforbud siden marts 2019 efter to fatale flystyrt med 346 mennesker. Styrtene kunne være undgået, hvis Boeing havde gjort deres arbejde ordentligt.
De stærke ord falder i en netop offentliggjort undersøgelse, som USA’s parlament bestilte efter mistanker om grove fejl hos flygiganten Boeing og hos Federal Aviation Agency (FAA). Sidstnævnte udsteder start-tilladelser til nye flytyper.
I de seneste 18 måneder har der været offentliggjort mange mistanker om, hvad der var skyld i flystyrtene – og hvordan Boeing og FAA stod i ledtog med hinanden.
Bl.a. skal FAA have ladet Boeing teste deres fly selv, og FAA skal så efterfølgende have godkendt prøverne uden kommentarer.
Alle angreb mod Boeing og FAA bliver desværre bekræftet i afslutnings-rapporten. Oveni beskyldes de to virksomheder for at have hemmeligholdt vigtige oplysninger og på den måde at forsøge at beskytte hinanden mod anklager udefra.
”De to Max styrt var ikke resultatet af en enkelt teknisk fejl, en persons svigt eller vigtige oplysninger, der blev håndteret dårligt,” står der i det 245 sider lange dokument.
”De skyldes et forfærdeligt højdepunkt af en række forkerte tekniske antagelser fra Boeings ingeniører, et Boeing management der lagde et røgslør over kendsgerningerne og en helt utilstrækkelig kontrol fra FAA’s side,” fortsætter rapporten.
I rapporten beskyldes Boeing direkte for at have en ”kultur af hemmeligholdelse.”
Det afsluttende papir indeholder ikke mange ting, som ikke allerede har været kendt. Men indicier er blevet bekræftet og anklagerne formuleret endnu mere drastisk.
Republikanske politikere beskyldte straks rapporten for at være farvet og overdrevet. Initiativet til undersøgelsen kom nemlig fra Repræsentanternes Hus i Washington, der har et demokratisk flertal.
Rapportens fremkomst kunne næsten ikke være dårligere timet for Boeing. Den amerikanske flyfabrik håber nemlig på, at 737 MAX snart får en ny start-tilladelse efter en række forbedringer af konstruktionen og de computere, der hjælper piloterne med at styre flyet.
Selvom det nye Boeing 737 MAX formentlig er meget bedre end det gamle, står Boeing nu med et kæmpestort image problem: Hvordan kan flyselskaber og passagerer stole på, hvad Boeing siger og lover.
Mange fly-eksperter har foreslået, at Boeing dropper MAX fuldstændigt og udvikler et helt nyt fly i stedet for at modificere et 50 år gammelt fly-design.
Andre mener, at Boeing i det mindste skal give MAX et helt nyt navn, inden det slippes løs på himlen igen. Ud fra princippet om, at hvad de flyrejsende ikke ved, kan de ikke have ondt af.
Flere amerikanske forbruger-undersøgelser har vist, at en tredjedel af de adspurgte ikke vil sætte sig i en Boeing 737 MAX. Samtidig har Boeing modtager afbestillinger af knap 1.000 MAX maskiner.
Inden Corona krisen puslede flere flyselskaber i USA med et forslag om, at passagerer kunne vælge 737 Max fra, når de bestilte flybilletter. Så ville flyselskabet garantere, at de blev fragtet med en anden flytype, selvom det kunne betyde omveje og længere rejsetid….
(Indledningsfoto til artiklen:Boeing)
Skriv et svar