Mens trafikken langsomt begynder at normalisere sig på de indenrigs flyruter, ser det mere gråt ud på de internationale og helt sort ud på de interkontinentale til f.eks. USA og Asien.
Rejse-restriktioner og karantæne-bestemmelser gør det helt umuligt for ferie-publikummet og besværligt for forretningsmænd m/k, der er afsted på vigtige missioner.
De fleste europæiske flyselskaber holder sig tilbage med deres lange ruter. Helt anderledes hos Emirates. Det Dubai-baserede selskab udvider konstant sit rutenet på kryds og tværs af kontinenterne.
Til januar vil Emirates genoptage de super-lange ruter, som flere flyselskaber kappedes åbenlyst om, inden Corona overtog verden.
Efter nytår åbner Emirates nemlig den direkte rute mellem Dubai og Auckland på New Zealand. Det er en nonstop flyvetur på 14.193 kilometer.
Inden Corona pandemien var ruten verdens fjerde-længste. Kun overgået New York til Singapore med Singapore Airlines, Doha til Auckland med Qatar Airways og Perth til London med Qantas var længere. Ingen af dem ser dog ud til at genåbne sådan lige med det første.
Emirates er verdens største ejer af de store Airbus A380 maskiner – over 100 styk – som de fleste flyselskaber i øjeblikket sender på pension. Senest Lufthansa.
Emirates har dog ikke planer om at skrotte kæmpe-flyene, selvom den nye Dubai-Auckland rute skal håndteres af en noget mindre maskintype.
Iføæge det amerikanske luftfarts-medie Live And Lets Fly vil Emirates bruge Boeing 777-300ER til den over 16 timer lange flyvetur.
Ruten ligger meget tæt på Boeing flyets maksimale rækkevidde. Derfor er det sandsynligt, at Emirates begrænser antallet af passagerer ombord for at spare væk.
I sig selv er det måske også en god idé. I disse Corona tider ønsker de færreste passagerer at sidde mange timer i et tætpakket fly med masker på….
(Indledningsfoto til artiklen: Emirates)
Skriv et svar