Den danske og den svenske stat er de største aktionærer i SAS, som dermed godt kan kaldes stats-ejet.
Det samme gælder for Lufthansa, som regeringen i Berlin købte 20 procent af for at redde flyselskabet fra konkurs som følge af Corona krisen.
Lavpris-rivalen Norwegian har hele tiden holdt på, at selskabet var og skulle forblive privat. Den status kan dog snart være historie.
Ifølge det store britiske dagblad ”The Telegraph” forhandler Norwegian nemlig med regeringen i Olso om, at den norske stat skal blive aktionær i flyselskabet.
Norwegian har allerede fået størsteparten af den statslige garanti-pakke, som Oslo udstedte til landets flyselskaber. Den fik SAS i øvrigt også del i.
‘Samtidig protestede Norwegian højlydt over, at Danmark og Sverige gav SAS Corona-penge, men ikke til lavpris-selskabet. Det havde næsten lige så stor betydning for flytrafikken i de to lande, mente Norwegian.
Nu kunne det så se ud, som om Norwegian alligevel bliver statsligt. Men ejet af norske oliepenge.
De 1,5 milliarder kroner, som Norwegian fik lånegarantier på fra Oslo, holdt nemlig ikke længe. En økonomisk sanering af flyselskabet formentlig heller ikke.
Norwegian er nemlig som alle sine konkurrenter hårdt ramt af, at Corona pandemien er blusset op igen i Europa og USA.
Den forventede optur efter seks måneders nedlukning er udeblevet. Den er snarere kommet på afstand, fordi de fleste lande har indført nye rejse-restriktioner.
Norwegians topledelse har derfor holdt møder med regeringen i Oslo i den forløbne uge. Eneste punkt på dagsordenen var en statslig investering i Norwegian. I yderste konsekvens kunne Norge overtage hele Norwegian.
I givet fald vil det kun være for en overgang, skriver ”The Telegraph”. Nemlig indtil lufttrafikken er normaliseret igen. Præcist som den tyske regering har gjort med Lufthansa.
Også den norske nyhedstjeneste E24.no har rapporteret om møderne mellem Norwegian og ministre fra regeringen i Oslo.
Ifølge E24 havde Norwegian bedt om at mødes for at ”drøfte flyselskabets økonomiske situation og fremtiden for Norges luftfart.”
Norwegians finansielle kvaler er ikke noget nyt. Flyselskabet hang allerede med halepartiet i vandskorpen længe, inden Corona virusset indtog Europa. For stærk ekspansion og for lave indtægter var årsagen.
I første halvår af 2020 kom Norwegian således ud med underskud på 544 millioner dollars….
(Indledningsfoto til artiklen:Norwegian)
Skriv et svar