Et flertal af EU-ministre har omsider kunnet blive enige om at lave (nogenlunde) ensartede regler for rejser i Corona tider.
Men som så ofte før hos EU kommer beslutningen for sent, og den opnåede løsning er fuld af huller og kompromis’er, som ikke løser mange problemer.
Dertil kommer, at de enkelte lande ikke er forpligtet til at indføre de nye rejseregler. De kan, men skal ikke.
Det giver en risiko for, at lande kun overtager de dele, der passer dem. Et fælles regelsæt i hele Europa får vi så nok ikke i praksis.
Den vigtigste gode ting i de nye rejseregler er det rent visuelle. Fremover vises de enkelte lande som enten grønne, gule og røde områder.
Det gør det let at forstå, om de er sikre eller farlige at rejse til – eller om man skal passe ekstra på. De tre farver kender vi fra trafik-signaler.
Det andet gode er, at EU nu går bort fra at vise Corona udbredelsen for lande som helhed. I stedet kan og bør alle indikere smitten i regioner og storbyer. Altså mere detaljeret end hidtil.
Det er et fremskridt, som især den danske rejsebranche vil hilse med glæde. Den har f.eks. kritiseret, at de populære Kanariske Øer bliver tvunget ind under hele det spanske rejseforbud, selvom øerne ligger tusind kiiometer fra den iberiske halvø og ikke har samme Corona problemer som f.eks. Madrid eller Costa del Sol.
Så begynder kritikken at regne ned over flertals-beslutningen fra EU:
F.eks. har luftfart-selskabernes organisation IATA, Europas tilsvarende Airlines for Europe og lufthavnenes forbund ACI Europe kalder den ligefrem en fejltagelse.
De enkelte lande kan nemlig fortsat stoppe indrejsen af folk fra andre dele af EU eller tvinge dem i karantæne.
De nye regler foreslår ikke engang, at den besværlige karantæne bliver afløst af obligatoriske Corona tests før både ud- og hjemrejse.
Det er ellers teknisk muligt nu om dage. EU’s luftfarts-myndighed EASA og sundheds-agenturet ECDC med praktiske test-løsninger lige nu.
Rejsebranchen satser meget på disse tests, fordi de måske kan få rejsende til at få mere tillid til sikkerheden og begynde at tage på flyture igen.
Den nye regel i trafik-signal farver skal sørge for, at grønt markerede lande og regioner ikke længere kan indføre Corona-relaterede rejse-restriktioner.
Til gengæld har EU ikke formålet at gennemtrumfe klare fælles standarder for rejsende fra mere virus-belastede regioner – altså gule og røde områder.
(Indledningsfoto til artiklen: Alexandra Koch / Pixabay)
Skriv et svar