I de senere måneder har der været tavst omkring de mange planer for små elektriske fly, der kan afløse taxier og traditionelle biler i storbyer med tæt trafik.
Alle de store flyfabrikker har ellers præsenteret planer for den nye type fly, der ligner kæmpe-droner. Også de nye fly har nemlig et antal elektrisk drevne rotorer, som gør dem i stand til at starte og lande lodret.
Airbus, Boeing og billeje-firmaet Uber er de mest kendte udviklere af fremtidens taxi, men også flere små start-ups blander sig i kapløbet.
Rygter ville dog vide tidligere på ugen, at Airbus vil trække sig ud af kapløbet for at spare penge. Airbus har dog afvist disse forlydender lige før weekenden.
Helt anderledes optimistiske toner kommer fra den lille tyske fabrikant Volocopter. Her har man allerede vist den flyvende taxa i funktion i Dubai, ligesom et konkret projekt er undervejs i samarbejde med lufthavnen i Frankfurt.
Ideen er at oprette landingspladser til Volocopter både i lufthavnen og i downtown Frankfurt, så forretningsfolk kan slippe for den tætte trafik nede på veje og gader.
Samtidig indgår Volocopter en række nye partnerskaber, der udvider anvendelses-områderne for de nye flyvende maskiner. De skal f.eks. også kunne bruges til transport og distribution i en selv-flyvende Volodrone udgave.
Det store japanske flyselskab Japan Airlines (JAL) har således investeret penge i Volocopter. Det samme har de tyske jernbaner – Deutsche Bahn – via sit logistik datterselskaber DB Schenker.
Volocopter forhandler desuden med mulige partnere fra industrier som telekommunikation, hoteller, indkøbscentre og internet supermarkeder. Alle har de interesse i at få nye og miljørigtige transport muligheder.
Japan Airlines regner med at have de første Volocity fly i aktivitet og Tokyo og andre storbyer om senest to til tre år. Det vil være med en version, der kan transportere en pilot og en passager over afstande på 35 kilometer. Elektrisk, forureningsfrit, hurtigt og næsten støjfrit.
I september hoppede så også det franske lufthavns-selskab ADP på ”vognen”. I stil med japanerne vil det tilbyde flyvende taxi- og limousine-services i Paris.
Volocopter vil bygge flere størrelser af sin maskine:
Den mindste vil være selvflyvende uden mennesker ombord. Den kan fjernstyres fra en computer og kan f.eks. bruges til pakke-uddeling. Det er bl.a. den, som de tyske jernbaner er lune på.
DB ser dog også muligheder i at kombinere tog-trafik med Volocopter. Planerne er at etablere landingspladser ved de store jernbane-stationer, hvor passagerer kan tage den sidste bid af vejen til og fra lufthavnen med en flyvende taxi.
Mellem-modellen kan som nævnt have to mennesker ombord og har nok travle forretningsfolk som målgruppe. En tredje Volocity variant har plads til pilot og tre eller fire passagerer. Den minder mest om nutidens taxier – bare med luften over storbyerne som transportvej.
Volocopters koncept bruger op til 18 eldrevne motorer, der sidder som rotorer på en helikopter i en ring over den flyvende maskine.
Ligesom auto-fabrikanter med elbil ambitioner venter Volocopter på, at nye og bedre typer batterier bliver opfundet. De vil kunne udvide Volocopters aktions-radius betydeligt i forhold til de nuværende 35 kilometer.
Netop bilfabrikanter ser også store muligheder i Volocopter. Senest har Mercedes’ hovedselskab – Daimler – og kinesiske Geely, der bl.a. ejer Volvo – investeret penge i selskabet. Det samme har i øvrigt den amerikanske chip-gigant Intel.
Endelig forestiller Volocopter sig, at pakkepost firmaer og logistik specialister køber hele flåder af små Volodroner, der kan flytte 200 kilos fragt ad gangen. Det kunne f.eks. ske via centralt beliggende pakke-stationer i større byområder….
(Indledningsfoto til artiklen: Volocopter)
Skriv et svar