Der er gode chancer for, at vi igen kommer til at se Boeings omstridte 737 MAX fly i luften over Europa fra omkring nytår.
I hvert fald har EU’s luftfarts-myndigheder EASA givet grønt lys til, at MAX igen kan start med passagerer om ganske kort tid. Den endelige meddelelse og godkendelse kommer i november.
Ifølge EASA er 737 MAX nu tilstrækkelig sikker, efter at Boeing har foretaget omfattende tekniske forbedringer af flyet.
Dog kræver EASA, at Boeing udstyrer MAX med en ekstra sensor. Den skal først udvikles og bliver nok først placeret i de næste halvandet til to åikke strengt nødvendig fra begyndelsen.
Som trofaste læsere af Trends & Travel ved, har Boeing 737 MAX haft et globalt start-forbud siden marts 2019. Det blev udstedt efter to fatale flystyrt med 346 dræbte.
Som hoved-årsag til styrtene er software-fejl i flyenes MCAS styrecomputer blevet udpeget, men de kritiske undersøgelse fra EASA og deres amerikanske kolleger i FAA har siden fundet mange andre, mindre fejl i MAX konstruktionen, som skulle udbedres.
Flyselskaberne har ikke travlt
Sandsynligvis bliver det januar eller februar, før vi ser de første Boeing 737 MAX i danske lufthavne igen. Måske først senere.
Ingen flyselskaber har nemlig travlt med at tage imod nye fly for tiden. På grund af Corona krisen har de problemer nok med at fylde de få maskiner op, som de har i drift.
Kun ét selskab i Europa udvider, mens alle andre skærer ned. Det er Wizz Air, som ikke kan hjælpe Boeing. Wizz flyver nemlig udelukkende med Airbusser.
Ryanair, der til gengæld er storkunde hos Boeing, er nok heller ikke så ivrig længere. Europas største lavpris-selskab har nemlig her fra oktober og resten af året ud reduceret sit antal afgange og ruter med 50 procent.
Også her er årsagen manglende passagerer. Selv brand-udsalg af billetter til ekstremt lave priser har ikke kunnet lokke rejsende ombord på Ryanairs fly. De forskellige landes rejse-restriktioner har gjort det yderligere svært at tage med fly til udlandet.
Ryanair stod ellers til at modtage et antal special-udgaver af Boeing 737 MAX her op til jul og nytår. Ryanairs udgave har fået presset 11 ekstra sæder ombord og kaldes derfor for MAX-200.
Norwegian først til foråret
Norwegian var i sin tid blandt de første flyselskaber, som fik den dengang helt nye Boeing 737 MAX leveret. 18 styk røg til Norge og har siden marts sidste år været ude af drift..
Det norske lavpris-selskab har i øjeblikket over 100 fly stående ubeskæftiget på jorden – inklusive MAX maskinerne. Dér kommer MAX til at stå i et halvt år endnu.
Norwegians MAX’er skal først modificeres og forbedres på Boeings regning. Derefter skal piloterne undervises i den ændrede betjening af flyene.
Det er en tidskrævende og kostbar proces, der foregår i simulator. Den vil kriseramte Norwegian vente med til næste år:
”Vi får ikke brug for vores 18 Boeing 737 MAX før tidligst til april næste år. Vi tror ikke på, at efterspørgslen efter flyrejser vender sig til det positive før da,” siger en Norwegian talsmand til norske erhversv-medier.
Sandsynligheden er større for, at nordmændene i stedet vil bruge de næste par måneder til at skille sig af med et antal fly.
I tirsdags kom det således frem, at Norwegian for første gang siger farvel til Dreamliner fly. De store Boeing 787 maskiner har ellers været rygraden i selskabets mange ruter mellem Europa, USA og Sydamerika.
Norwegian vil i første omgang levere to af sine 787-9 Dreamliners tilbage til det leasing-selskab, der ejer flyene. Flere kan gå samme vej i den kommende tid.
Hvad gik der galt med MAX?
MAX maskinens nedtur begyndte, da Lion Air fly styrtede ned i Indonesien i oktober 2018. Inden årsagen til dette styrt var opklaret, skete det næste. Denne gang hos Ethiopian Airlines kort efter starten fra Addis Abeba.
Skyld i ulykkerne viste sig at være defekter og software i en styrecomputer – MCAS hedder den – der skulle forhindre Boeing 737 MAX i at stige for stærkt.
Den oprindelige software byggede på informationer fra en enkelt sensor, og i begge ulykker leverede denne sensor fejlagtige data. Computeren trykkede flyets næse så stærkt ned, at det til sidst styrtede til jorden.
Situationen blev så endnu værre, da det viste sig, at piloterne i de to ulykkesfly ikke var uddannet tilstrækkeligt i anvendelsen af MCAS-computeren. De anede f.eks ikke, hvordan man kunne koble den fra, så de i stedet kunne styre maskinen manuelt og forhindre dykkene.
I den nye forbedrede version henter computeren informationer fra to i stedet for én sensor. EASA kræver faktisk tre, hvor den tredje er en såkaldt syntetisk sensor.
Den skal eftermonteres i alle Boeing 737 MAX 7, 8 og 9 modeller, der skal flyve over Europa. Den vil være standard i Boeings kommende lange MAX 10 udgave, som er Boeings svar på Airbus succesrige Airbus A321LR.
MAX-skandalen har kostet Boeing enorme milliard-beløb. Afbestillinger er trillet ind fra flyselskaberne, og Boeing har i øjeblikket over 400 MAX-fly stående næsten færdige, som ikke har kunnet afleveres til deres nye ejere….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar