De ansatte i Københavns Lufthavn har været blandt de hårdest ramte af Corona krisen. Grænser er lukket, fly står på jorden, og tusinder af medarbejdere er blevet fyret i de senere måneder.
Et lille lyspunkt i al tristessen er, at 22 ansatte fra den danske luftfarts-branche i dag har fået papir på de mange kompetencer, som arbejdet i en lufthavn helt naturligt giver.
De 22 har gennemgået et nyt kursus-forløb, som HK Luftfart har igangsat efter de drastiske fyringsrunder, som hovedstadens største arbejdsplads – lufthavnen på Amager – har oplevet.
”Uddannelse gennem hele livet er altid vigtigt. Men, når en krise lammer både en hel branche og samfunds-økonomien, som corona har gjort det, bliver det virkelig klart, hvor meget uddannelse betyder,” siger Tim Heimann Larsen. Han er næstformand i HK Luftfart og med-initiativtager til det nye kursus-forløb.
Uddannelsen omfatter moduler for alt fra kundeservice, kommunikation og konflikthåndtering til samarbejde, førstehjælp og fremmedsprog:
”Flere af de kompetencer, som uddannelsen har hjulpet med at skarpslibe, havde deltagerne allerede i forvejen. At få papir på både eksisterende og et par nye redskaber i værktøjskassen er ligesom at tegne en forsikring for sit arbejdsliv. Kompetencerne kan sagtens bruges uden for branchen også, fortæller Tim Heimann Larsen.
Kursisterne modtog i dag deres diplomer for gennemført uddannelse på Next Business skolen i Ballerup….
(indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar