En aktuel analyse vurderer, at omkring 200 lufthavne i Europa står på afgrundens rand, fordi Corona krisen og rejse-restriktioner har berøvet dem deres vigtigste indtægtskilde – passagererne.
De mangler også i Danmarks næststørste lufthavn, men i Billund har man været godt forberedt på, at trafikken igen kunne få et dyk efter nogle måneder med fremgang i sommers.
I oktober gik 59.514 passagerer igennem terminalerne i Billund Lufthavn. Det er 83,3 procent færre end i oktober for et år siden. Da rejste 356.151 til eller fra den sydjyske lufthavn.
Tallene skriger ikke ligefrem gode tider, men de er heller ikke lige så alarmerende som i begyndelsen af Corona krisen i foråret.
Sammenlignet med mange andre lufthavne og rejsebranchen som helhed mener Billund nemlig, at man står et godt sted i udviklingen:
”Vi er ret stolte af, at vi ligger i samme indeks som vores kolleger i andre lufthavne, fordi vi egentlig burde have det meget værre. Vi har slet ikke samme mængde indenrigstrafik og må satse på udlandet. På trods af de mange orange rejsevejledninger klarer vi os,” forklarer Jan Hessellund. Han er administrerende direktør i Billund Lufthavn.
Flyselskaber som KLM, Air France, Lufthansa, DAT, Air Baltic, Ryanair og Wizz Air holder fast i deres Billund ruter, fordi de har mange forretningsfolk som kunder.
Erhvervsfolk er undtaget fra Udenrigsministeriets regler, fordi deres rejser anses for at være vigtige. Det er turisterne, private rejsende og charter-trafikken, der mangler.
Lufthavnen i LEGO-byen har regnet ud, at den hjælper omkring 400.000 af Danmarks 800.000 eksport-relaterede arbejdspladser.
I oktober har Billund Lufthavn haft tilbagegang i passagerfly og på luftfragt, mens det er gået fremad for kurerfly.
Det er typisk fly fra DHL, UPS og Fedex/TNT, som dagligt flyver til og fra Billund med pakker, breve osv.
Mængden af luftfragt eller cargo gik til gengæld tilbage med 833 tons i den forløbne måned. Det svarer til en nedgang på 12,4 procent….
(Indledningsfoto til artiklen: Billund Lufthavn)
Skriv et svar