Den gen-opflammede Corona krise koster dyrt hos de store flyselskaber, der ellers lige var begyndt at sende mange maskiner på vingerne igen efter forårets næsten totale nedlukning.
Det betyder masser af aflysninger i vinter fartplanen, der ellers lige var åbnet. Hos Air France betyder det, at kun hver tredje flyvning gennemføres i de kommende måneder.
Den franske del af det fusionerede Air France – KLM selskab ser ud til at have de største problemer. Mens hollandske KLM regner med at tilbyde 45 procent af sine planlagte flyvninger, er det kun 35 procent hos Air France.
I månederne juli til september faldt passagertallet med 70 procent. Kun 8,7 millioner mennesker tog ruteflyene fra de franske og hollandske selskaber.
Set over årets første ni måneder hoppede 28 millioner på et fly fra KLM, Air France eller et af datterselskaberne. Det er 65 procent færre end i samme tidsrum for et år siden.
Omsætningen i det netop overståede tredje kvartal faldt tilsvarende med 67 procent til kun 2,5 milliarder euro. Det gav et underskud på godt 1,7 milliarder euro. For et år siden havde Air France – KLM et overskud på 900 millioner euro.
(Indledningsfoto til artiklen: b-1 foto / Pixabay)
Skriv et svar