USA gav grønt lys for godt en uge siden, og nu følger Europa meget snart efter.
Det betyder, at vi (rent teoretisk) får Boeings ulyksalige 737 Max at se på himlen over Europa om nogle få uger.
Teoretisk, fordi lufttrafikken er nede på et så lavt niveau i øjeblikket, at flyselskaberne ikke har travlt med at gøre Max maskinerne klar til start. Selskaberne bruger først alle de andre flytyper, som ikke skal moderniseres først.
Et af de europæiske flyselskaber, hvor det er tilfældet, er Norwegian. Her har man haft 18 Max fly stående på jorden siden marts 2019, hvor flytypen fik startforbud efter to fatale styrt med 346 dræbte.
EU’s luft-sikkerheds-myndighed EASA fortæller, at offentligheden nu har fire uger til at kommentere den godkendelse – det såkalde luft-dygtigheds-certifikat.
Først derefter kan den endelige godkendelse udstedes. Det vil formentlig ske i midten af januar.
EASA og organisationens amerikanske pendant FAA har krævet, at Boeing skulle foretage talrige forbedringer i Max-flyets hardware og software, før det igen fik lov til at lette fra jorden med passagerer ombord. Desuden skal alle Max piloter gennemgå et kursus i flyets nye funktioner.
De europæiske eksperter i flysikkerhed har egentlig arbejdet tæt sammen med kollegerne i USA, men har i sidste ende ønsket at tage en endelig beslutning på basis af egne undersøgelser af Max.
”Vi har vendt hver sten og drejet på hver skrue i flyet under vores tests,” forklarer EASA’s topchef Patrick Ky.
”Men hver gang det så ud, som om problemerne var løst, har vi boret endnu dybere og stillet flere spørgsmål. Det har taget lang tid, men vi er nu overbevist om, at modificerede Boeing 737 Max er sikre at fly i,” fortsætter han….
(Indledningsfoto til artiklen: Norwegian)
Skriv et svar