Corona pandemien har tvunget os til at overholde langt skrappere krav til hygiejne, sundhed og sikkerhed end nogensinde før.
Vi skal holde social afstand alle vegne, gå med mundbind, lade os virus-teste med jævne mellem og i det hele taget opføre os som en slags hule-mennesker. Bliv hjemme i privaten og lad være med at gå ud.
Rejsebranchen prøver at tilpasse sig de nye forhold, som sagtens kan fortsætte, når Corona virusset er forsvundet og måske udryddet med nye vacciner.
Nogle hotel-ressorter tilbyder f.eks. mini kabiner, hvor enkelt-personer, par eller små familier kan leve næsten isoleret fra alle andre turister.
Andre har designet flydende ”pods”, der mere eller mindre ligner flyvende tallerkener, som er landet på vandet. Også de tilbyder ophold i god afstand fra andre, der måske slæber rundt med virus i kroppen.
Det seneste nye er et forslag om, at passagerflyenes kabiner skal designes helt om. Slut med at sidde så tæt, at man ikke kan undgå at berøre sædenaboen og ånde på hinanden.
Britiske Factorydesign foreslår, at Business og First Class på langdistance fly indrettes med separate og helt lukkede små private opholdsrum, der minder meget om de ”skuffe-hoteller”, vi kender fra Japan.
Factorydesign London kalder sin idé for ”Air Lairs”. Det er kabiner med plads til en eller to passagerer, der har separat air condition, egne virus filtre, egenn temperatur styring, separat belysning og naturligvis egne skærme til film og stereo anlæg til musik.
Kabinerne er opbygget I et bi-kage lignende vaffel-mønster, der gør det muligt at klikke dem sammen eller på placere dem oven på hinanden.
Ifølge designerne passer modulerne direkte ind i større rutefly, når deres normale sæder er taget ud. Med andre ord kræver Air Lairs ingen strukturelle ændringer, og hver passager får mere bevægelses-frihed, end han eller hun har på selv First Class.
Udstyret i hver Air Lair kan gøres mere eller mindre luksuriøs, alt efter om man flyver på bizz eller første klasse. F.eks. kunne hver kabine indrettes med sin egen minibar eller køleskab. Desuden kan sæderne indrettes til at flade ude som rigtige senge.
Factorydesign er velkendte i flybranchen, hvor det sørgede for, at Delta Air Lines var først i verden til at have døre til hvert Business Class sæde.
Den idé er siden blevet kopieret og udvidet yderligere, så flyselskaber som Emirates, Singapore Airlines, Etihad og Qatar Airways tilbyder sine højt betalende passagerer helt lukkede kabiner. Dog ikke så isolerede som Factorydesigns.
Oprindeligt havde de britiske designere tænkt sig, at Air Lairs skulle anbringes bagerst i langdistance fly, hvor de fungerede som små lukkede kontorer og mødelokaler.
Corona pandemien har imidlertid vendt op og ned på verdens lufttrafik. Nu kan Air Lairs pludselig blive aktuelle i alle flyselskabernes højere klasser.
Det bliver spændende at se, hvilket flyselskab der bygger deres maskiner til de separate og sundheds-sikre mini-kabiner….
(Indledningsfoto til artiklen: FactoryDesign London)
Skriv et svar