Hold afstand, Hvad vi ustandseligt må høre her i Corona tiderne, har været normal tilstand i civil luftfart gennem mange år.
Det gælder ikke mindst i de travle korridorer på tværs af Atlanten mellem Europa og USA. Her har man hidtil arbejdet med afstande på fem minutter fra fly til fly, hvilket svarer til 40 sømil eller ca. 65 kilometer.
Den relativt store afstand har været nødvendig, fordi der ikke som på landjorden er en kontinuerlig radar-kontrol af hvert eneste fly, når det befinder sig over det store vand.
Derfor skal airlinere og andre fly holde fast kursus og højde over jorden, når de befinder sig i de travle korridorer mellem de to verdensdele.
Nu ser det imidlertid ud til, at nye digitale overvågnings-systemer gør det muligt at proppe flere fly ind på samme ruter.
Systemet hedder ADS-B og er udviklet af den amerikanske teknologi koncern Aireon. Den benytter mere præcis navigation fra Iridium satelllitterne over jorden og nye computere, der kan holde styr op en del flere fly ad gangen.
Tre luftfarts-myndigheder har prøvekørt systemet med så tilfredsstillende resultater siden marts 2019, at de nu er parat til at indføre det som standard. Det gælder Nats fra England, Nav Canada og Nav Portugal.
Hos britiske Nats fortæller man, at det nye ADS-B gør det muligt at reducere afstanden mellem hvert fly fra 40 til 14 mil. Det er ca. 23 kilometer.
Det sker ved hjælp af ”real time data”, som flyvelederne har direkte adgang til. Samtidig øges sikkerheden, flyets hastighed og muligheden for at udnytte de mest miljø-rigtige ruter over Atlanten.
Lige nu er der ikke ligefrem kødannelser på luftens motorveje mellem Europa og USA, men det kan hurtigt ændre sig, når Corona engang er overstået….
(Indledningsfoto til artiklen: Holger Detje / Pixabay)
Skriv et svar