I gamle dage, hvor det endnu ikke var så almindeligt at tage et fly til udlandet, var det vældig hyggeligt at tage nattog ned gennem Europa.
Det kunne man f.eks. også fra København: Man steg på enten midt på dagen eller om aftenen på Hovedbanegården, og når man vågnede op næste dag, var man i Paris eller Berlin.
De europæiske nattog døde ud i takt med, at billetpriserne faldt med flyet, og flere og flere flyruter blev oprettet på kryds og tværs af Europa.
Nu skal signalet dog skiftes. I disse klima-fokuserede tider skal Europa vokse tættere sammen på skinnerne. Tog skal igen være et seriøst alternativ til flyet.
Fire store nationale jernbane selskaber har samarbejdet om et første netværk af nye NightJet nattog siden sidste år. Det er gået så godt, at nettet skal udvides betydeligt i de kommende år.
De fire baneselskaber er Deutsche Bahn (DB), Österreichische Bundesban (ÖBB), franske SNCF og Schweizerische Bundesbahn (SBB)
De vil åbne fire ”NightJets” linier, der skal forbinde 13 europæiske storbyer med hinanden. Alle om natten og med klassiske sovevogne koblet på togene.
Udvidelsen af de eksisterende toglinier til NightJets er et projekt til 3,8 milliarder kroner. Omkring 1,4 millioner passagerer ventes at bruge nattogene om åre
I december 2021 åbnes med Wien-München-Paris og Zürich-Köln-Amsterdam. I december 2023 kommer så Wien/Berlin til Paris, Barcelona eller Bruxelles. Og nok et år efter en direkte rute melle, Zürich og Barcelona.
Danmark er ikke nævnt i det materiale, som NightJets initiativet har udsendt, men det betyder skam ikke, at vores lille land er udelukket.’
DSB bliver involveret, når svenskerne kobler sig på det europæiske nattog net fra næste år. Planen er linie fra Stockholm og ned til det centrale Europa.
Den kommer til at køre igennem Danmark, og så er det jo naturligt at stoppe et par steder her i landet for at tage passagerer op. Hovedbanegården i København er helt sikkert med.
Mange detaljer om NightJets er ikke sluppet ud endnu, men alene Østrig har bestilt 20 ekstra togsæt til formålet..
EU har i øvrigt besluttet, at 2021 skal være ”skinnernes år” i Europa. Det skal markere, at jernbanerne er det mest klima-rigtige transportmiddel at bruge. I hvert fald, hvis togene kører på el, og elektriciteten ikke er produceret på kulfyrede værker…..
(Indledningsfoto til artiklen: Victor Mogilat / Pexels)
Skriv et svar