De fleste flyselskaber sender i øjeblikket deres store Airbus A380 fly på pension, fordi de slet ikke passer til en luftfart under og efter Corona.
Emirates er det eneste af de større flyselskaber, som holder fast i kæmpeflyet. Andet kan Emirates heller ikke gøre med over 100 Airbus A380 stående i garagen.
I Europa har det portugisiske charterfly selskab Hi Fly været ene om stadig at have kæmpeflyet i luften. Men det er også slut nu.
Forleden dag sendte Hi Fly sin ene A380 tilbage til Airbus’ fabrik i franske Toulouse, hvor den nu står parkeret på et sidespor sammen med adskillige af sine søskende fra alle flyselskaber.
Hi Fly’s ansatte har været svært glade for det store fly, der indledte sin karriere som medlem af Singapore Airlines’ flåde i marts 2008.
Derfor tog de lige et svinke-ærinde undervejs tilbage til Toulouse, hvor alle A380 fly i denne verden er født gennem årene.
Piloterne tog en tur ud over Atlanten, hvor de fløj en rute, der tegnede et stort hjerte på himlen. En kæmpe kærligheds-erklæring til luftens gigant.
Hi Fly købte den aldrende Airbus i foråret 2018 og leasede det siden da ud til andre flyselskaber, der var i knibe for maskiner. Flyet var dermed verdens første – og indtil videre eneste – second-hans A380.
Norwegian lejede f.eks. i en kort periode kæmpen, da nordmændene havde tekniske problemer med deres Boeing 787 Dreamlinere.
I sin tid hos Hi Fly har det store fly besøgt 53 lufthavne i 33 lande på fire kontinenter. Københavns Lufthavn er den eneste danske på listen.
Desværre indhentede Corona krisen også Hi Fly, der til sidst ikke havde opgaver nok, som kunne betale afdragene på og driften af den store to-etagers maskine.
Portugiserne, der af skattemæssige årsager fløj A380’eren under maltesisk flag, havde ellers bygget kæmpen om til en semi-fragter.
Alle sæderne i Economy Class var taget ud for at gøre plads til Corona nødhjælp. De to sidste opgaver var således at flyve Corona lyntest kits fra Asien til Hamborg.
Nu måtte Hi Fly så med blødende hjerte sige farvel til sin store baby.
Hjertet på himlen var den sidste hilsen. Inden da havde flyselskabet fået produceret en fem-minutters YouTube video, der på emotionel vis beskrev A380’erens to år hos Hi Fly….
(Indledningsfoto til artiklen: Hi Fly)
Skriv et svar