Selvom Corona naturligvis er et stort ”issue” for alle i den globale rejsebranche, må den ikke glemme en anden og meget længere-varende udfordring – klima og forurening.
Det er f.eks. ikke lykkedes at finde nye typer batterier, der er egnede til brug i fly. De nuværende er alt for tunge og har for lille kapacitet til at drive fly over længere afstande.
Bio-benzin er selvfølgelig et skridt frem, men kun et lille et. Jetmotorerne forurener stadig, selvom brændstoffet nu kommer fra f.eks. træ-affald, korn-aks eller genbrug af madolie.
Forskere på det berømte universitet i Oxford har måske fundet en løsning. I deres laboratorier har de nemlig været i stand til at forvandle CO₂ til jetbenzin.
Metoden kan være et fint alternativ til steder, hvor elektriske fly og andre alternative brændstoffer ikke er praktisk anvendelige.
Oxford forskerne ser deres nye opfindelse som den første mulighed at skabe konventionelt motoriserede passager- og fragtfly, der på papiret har nul forurening.
I princippet vender metoden den normale proces på hovedet, hvor man brænder organisk benzin af i jetmotoren.
Nu leder man kultveilte, som findes overalt i atmosfæren, ind via en mix af citronsyre og brint til en katalysator. Den er fremstillet af jern, mangan og potassium og kan forvandle det luftformige CO2 til et flydende brændstof.
Ifølge Oxford forskerne er processen relativ billig. Den er ukompliceret og bruger almindeligt tilgængelige råvarer. Den koster i hvert fald mindre end andre metoder, hvor man forvandler brint og vand til brændstof.
Forskerne har indledt samtaler med industrielle partnere om mulighederne for at skalere de nuværende laboratorie prøver på et par gram jetbrændstof til en fabrik, der kan producere det i stor stil.
Flyselskaber og flyfabrikanter må være interesserede, fordi metoden gør, at de ikke behøver at udskifte deres eksisterende flåder og erstatte dem med elektriske fly. De nuværende jetmotorer kan fortsat bruges.
Nyheden om, at man nu kan forvandle CO₂ til jetbenzin, er præsenteret første gang i det videnskabelige medie ”Nature” her….
(Indledningsfoto til artiklen: Betexion / Pixabay)
Skriv et svar